Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

–  Jeg har stor forståelse for bekymringene som er meldt til Fylkesmannen. Det var derfor helt nødvendig å få en redegjørelse fra Helse Nord, uttaler fylkeslegen i Troms og Finnmark. Illustrasjonsfoto: Anne Grete Storvik

– Jeg har stor forståelse for bekymringene som er meldt til Fylkesmannen. Det var derfor helt nødvendig å få en redegjørelse fra Helse Nord, uttaler fylkeslegen i Troms og Finnmark. Illustrasjonsfoto: Anne Grete Storvik

Luftambulanse-situasjonen: – Forventer at Helse Nord følger opp

–  Jeg forventer at Helse Nord RHF følger opp bekymringene rundt regularitet og responstid som kan påvirke forsvarligheten i tjenesten.

Annons:

Det uttaler fylkeslegen i Troms og Finnmark, Anne Grethe Olsen, etter møte med Helse Nord mandag.

Forrige uke varslet fylkeslegen at hun ville ha et hastemøte med helseforetaket, etter å ha mottatt to bekymringsmeldinger og en avviksmelding om tjenesten.

–  Jeg har stor forståelse for bekymringene som er meldt til Fylkesmannen. Det var derfor helt nødvendig å få en redegjørelse fra Helse Nord. Det har vi fått i dag.  Vi avventer ytterligere informasjon i saken og gjør fortløpende vurderinger, sier Olsen i en pressemelding mandag.

–  Jeg forventer at Helse Nord RHF følger opp bekymringene rundt regularitet og responstid som kan påvirke forsvarligheten i tjenesten.

Hun viser til at Helse Nord og Luftambulansetjenesten selv informerte om at Babcock ikke oppfyller avtalen.

Blant annet er responstiden for de nye flyene lengre enn avtalt, og flere fly har stått på bakken på grunn av tekniske problemer eller mannskapsmangel.

 Luftambulansetjenesten skal ha møte med Babcock onsdag.

–  Etter det møtet vil vi få flere svar på hvilke tiltak som settes inn. Vi kommer til å følge saken tett, sier Olsen.

Sjef for flyoperasjoner i Babcock, Hans Skog-Andersen, uttalte forrige uke følgende om saken til Dagens Medisin.

– Aller først er det viktig å understreke at planene for overgangsperioden fungerte og at pasienter har blitt fraktet dit de skal. Men vi erkjenner at det har vært en spesielt krevende periode.

– Vi fikk 91 nye medarbeidere som måtte gjennom trening den første måneden. Vi har i tillegg hatt noen tekniske utfordringer som gjorde at vi av sikkerhetsmessige hensyn valgte å sette noen av de nye flyene på bakken en periode mens fabrikken lette etter en feil. I tillegg har vi hatt sykdom og piloter som har blitt pålagt hviletid på grunn av bestemmelsene i luftfarten.

– Vi tar alle disse utfordringene på største alvor, og jobber kontinuerlig med å sikre pasienttransporten.

 

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!