LHL-sykehuset på Gardermoen tar nå imot engelske pasienter med lovnad om luksus. Foto: Skjermdump OAW/Illustrasjon: Lasse Moe

Sykehus inngikk avtale om behandling av engelske pasienter – lover «luksuriøs opplevelse»

LHL-sykehuset Gardermoen har blitt partner med et selskap som formidler behandling til engelske pasienter i utlandet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Det er selskapet Operations Abroad Worldwide som LHL-sykehuset har inngått avtale med. Selskapet formidler helsetjenester i utlandet til engelske pasienter.
«God respons på Norge»
– Torsdag skrev vi under en avtale som innebærer at vi blir en av deres partnere. De har sett at det er god respons på Norge som en mulighet for sine pasienter, sier sykehusdirektør Siri Skumlien til Dagens Medisin.

Ifølge Skumlien er behandlingen ikke begrenset til diagnose, men til hva sykehuset kan tilby. Den uken er den første engelske pasienten, som skal få utført plastikk-kirurgi, til konsultasjon ved sykehuset.

En EU/EØS-borger kan ta med seg behandlingsretten til et annet EU/EØS-land. Dermed kan en engelsk pasient som har rett til behandling innen NHS, som er den offentlige britiske helsetjensten,  få refundert samme beløp som NHS ville refundert. Pasienter med privat helseforsikring er også aktuelle for behandling ved LHL-sykehuset, ifølge Skumlien.

Det reklameres også med et "lovely pool". Foto: Skjerdump fra LHL

Treårig avtale
LHL-sykehuset er ifølge sykehusdirektøren en eksklusiv partner for firmaet i Norge.

Avtalen er treårig.

På spørsmål om hva avtalen er verdt svarer Skumlien:

– Vi vet ikke verdien på avtalen, da det avhenger av hva slags behandling pasientene fra England ønsker å benytte.

Lover «luksuriøs opplevelse»

nettsiden til selskapet Operations Abroad Worldwide markedsføres LHL-sykehuset som et «luksuriøst privatsykehus».

På nettsiden omtales sykehusoppholdet konsekvent som en «opplevelse», og det står at «opplevelsen» starter ved ankomst Gardermoen flyplass, der en sjåfør venter på pasientene og kjører dem rett til sykehuset.
Pasientene loves også en egen pasientrepresentant som vil passe på dem hele tiden under oppholdet. Videre heter det at hver pasient får tildelt en luksuriøs, privat suite, som har «herlig utsikt mot de landlige omgivelsene». Måltidene ved LHL-sykehuset Gardermoen har ifølge reklamen fokus på å ha sunne og næringsrike ingredienser, og pasientene kan velge ulike måltider hver dag,

Lover kirurger i «verdensklasse»
Det reklameres også med at kirurgene er i «verdensklasse» og at alle kirurgene utfører «minst 225 kirurgiske prosedyrer hvert år».

På spørsmål til LHL-sykehusets kommunikasjonssjef Martin Steen om hvorvidt sykehuset kan dokumentere dette, svarer han:

– Våre kirurger gjennomfører i snitt 225 inngrep hver for seg årlig. Dette omfatter både større og miindre inngrep, sier Steen.

– Er det krav om at kirurgene ved LHL skal ha 225 inngrep årlig?

– Absolutt ikke. Vi skal se på presisjonsnivået på den formuleringen, sier Steen.

– Dere reklamerer med luksus?

– Ja begrepet er uvant i norsk sammenheng, og kanskje mer vanlig å benytte i engelsk terminologi. Vi vektlegger at vi skal ha en seriøs og profesjonell behandling av pasientene. Som sykehus får vi faktisk tilbakemeldinger fra pasientene om at de opplever det å være her som et hotellopphold, forteller Steen.

Sa opp 36 ansatte
I juni ble det klart at sykehuset måtte slutte med åpen hjertekirurgi.  I forhandlingene for 2018 ha Helse Sør-Øst LHL et tilbud om volum av disse operasjonene, som var så lite at LHL mente det var umulig å drive forsvarlig.

Ifølge sykehusdirektør Skumlien er 36 ansatte ved LHL sagt opp.

 Artikkelen er oppdatert kl: 19:00

Powered by Labrador CMS