Oppfordrer ledere til å gjøre noe med uforklarlige variasjoner i behandling
Helsedirektør Bjørn Guldvog holdt sin årlige helsetale torsdag.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Han tok blant annet opp at det fortsatt er stor variasjon mellom sykehusene i helsetjenestetilbudet.
Selv om tilfeldigheter, og det at ulike sykehus behandler forskjellige pasienter, er det en stor andel av variasjonen som ikke kan forklares med dette.
– Den uforklarte variasjonen kommer gjerne fordi vi behandler pasienter ulikt, av mange forskjellige grunner; fordi det er lørdag, fordi det er sommerferie eller at de som er på jobb ikke følger retningslinjene, sa Guldvog.
– En slik variasjon skyldes gjerne manglende oppmerksomhet fra lederne, sa Guldvog som viste til den nye forskriften om kvalitet og ledelse.
– Forskriften har jo som formål å forsikre om at ledere gir større oppmerksomhet på det som er kjerneutfordringen i virksomheten sin, og vi sier at en av de største utfordringene er denne variasjonen, sier Guldvog til Dagens Medisin.
– Leder på alle nivåer i helsetjenesten bør gripe fatt i dette. De bør vite hvordan deres egen virksomhet ligger an. Det er ikke alle som har interesse av å lete opp denne informasjonen, og vi må bli flinkere til å gjøre den tilgjengelig – og det jobber vi også med, sier han.