Klart for en norsk helsekatapult?

Det må etableres testsentre for at Norge skal bli kvitt «pilotsyken» og sette fart på implementeringen av teknologi som øker kvaliteten og reduserer kostnadene i helsesektoren.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kronikk: Kathrine Myhre, daglig leder i Norway Health Tech 

VI ØNSKER å etablere et nasjonalt testsenter for digitale helseløsninger og få Helse-Norge med på laget, både forsknings- og utdanningsinstitusjoner, pasientforeninger, inkubatorer, bedrifter og teknologioverføringsvirksomheter (TTO)-er.

Fremveksten av komplekse problemstillinger og løsninger setter strengere krav til funksjonalitet og kvalitet. Digitalisering og tilgang til data øker behovet for å teste, simulere og visualisere teknologi og løsninger før de implementeres. I mange bransjer er slike faktorer allerede en integrert del av innovasjonsprosessene. Høy innovasjonshastighet må til for å opprettholde konkurransekraft. Det innebærer at tilkobling og digitalisering integreres i alle deler av verdikjeden – også i helsesektoren.

TESTARENAER. Behovet er stort for nye innovative løsninger som effektiviserer og øker kvaliteten på helsetjenestene. Samtidig møter sykehus og kommuner utfordringer når de skal kjøpe inn nye digitale helseprodukter og –løsninger der et fåtall har vært testet og validert av andre. Løsningene har derfor ingen referansehistorikk. Hvordan, og hvor godt de vil fungere der de skal anvendes, blir ofte teoretiske betraktninger. Det samme gjelder hvorvidt sikkerhetsaspektene oppfyller standarder og krav –og hvilke effekter de vil ha.

IT-løsninger som skal håndtere sensitive helsedata, bør testes i trygge omgivelser, såkalt «sandbox». Mangelen på en slik sikker testarena bidrar til å øke kompleksiteten og forlenge innkjøpsprosesser, og kan ved implementering av løsninger som ikke er testet, sette helsedata i fare.

KREVENDE. Bedrifter som utvikler digitale løsninger for helsesektoren, inkludert telemedisin og velferdsteknologiske løsninger til bruk i hjemmet, har også behov for en arena der de kan teste og verifisere i henhold til standarder og krav, og dokumentere effekter av nye løsninger. I dag er det krevende å gjennomføre dokumentasjonsprosesser som del av ordinær drift i kommuner og sykehus, noe som fører til ekstra lange utviklingsløp som utfordrer gründere og investorer. Høy utviklingskost som følge av lang utviklingstid bidrar igjen til at prisen på sluttproduktet blir høyere enn nødvendig.

For pasienter og brukere er det viktig at brukergrensesnitt og -egenskaper er ivaretatt i nye løsninger, og testes og dokumenteres før anskaffelse. I helsesektoren har vi sett altfor mange løsninger på markedet som kun delvis ivaretar brukerens behov. Resultatet er at produkter ofte legges i en skuff, eller at forventet effekt uteblir.

BEHOVENE. Norway Health Tech har derfor, i samarbeid med Norwegian Smart Care Cluster, tatt initiativ til å utvikle og etablere et nasjonalt testsenter for digitale helseløsninger – en nasjonal helsekatapult – som på et overordnet nivå skal dekke tre behov:
• Spesialist- og primærhelsetjenesten har ved anskaffelse av digitale helseløsninger behov for å simulere, visualisere og verifisere at løsningene som skal anskaffes, oppfyller standarder, krav og spesifikasjoner, inkludert helseøkonomiske faktorer.
• Bedrifter som utvikler digitale helseløsninger, trenger å teste og verifisere løsningene i en trygg – og reell – omgivelse.
• Løsninger som helsetjenesten tar i bruk, skal være tilpasset pasienter og brukeres behov på en tilfredsstillende måte.

KOMPETANSE. Et nasjonalt testsenter for digitale helseløsninger på Sunnaas sykehus vil bidra til å korte ned veien for klinisk utprøving – og tas i bruk av sykehus og kommuner over hele landet i forbindelse med utprøvings- og innkjøpsprosesser. Senteret skal ha tilgang til en rekke ulike teknologiske plattformer som muliggjør testing av alle digitale løsninger. Senteret skal ha høy kompetanse om nasjonale og internasjonale standarder og krav og benyttes som rådgivende organ og beslutningsstøtte når sykehus og kommuner anskaffer nye digitale produkter og tjenester.

Bedrifter vil også anvende testsenteret til å bygge kliniske data for nye digitale helseløsninger. Senteret vil bidra med helseøkonomiske analyser, som sammen med kliniske data vil være svært viktig dokumentasjon når bedriften skal selge løsningen. Ved å gjennomføre testingen ved et nasjonalt testsenter som alle sykehus, kommuner og helseregioner støtter opp om, vil bedriften spare tid og kostnader og komme raskere ut i markedet. Dette vil ta ned utviklingskost og påvirke pris på endelig produkt.

GEVINST. De største effektene av et nasjonalt testsenter for digitale helseløsninger vil være at utviklingstiden, inkludert klinisk og teknologisk verifisering av nye digitale helseløsninger, går ned. Over tid må det forventes at dette bidrar til å redusere prisene.

I dag er det ingen praksis for at løsninger som er klinisk dokumentert og verifisert av ett sykehus, automatisk tas i bruk av et annet. Det er mer slik at den motsatte kulturen råder: Hvis en ny løsning er testet ut og tatt i bruk av ett sykehus, kan det være vanskelig å implementere løsningen i et annet sykehus. Etableringen av et nasjonalt testsenter for digitale løsninger vil teste og verifisere på vegne av alle sykehus, helseregioner og kommuner, og legge de samme kriteriene til grunn. Dette vil effektivisere utrullingen av nye løsninger for helsesektoren, øke implementeringen og salg av løsningene for bedriftene og bidra til økt konkurransekraft.

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 06/2018
 

Powered by Labrador CMS