ALVORLIG: – Rapporten om penge- og dataspillproblemer viser alvorlige svakheter hos helsenorge.no, sier generalsekretær Per Gunnar Dahl i Actis. Foto: Actis/Lene Neverda Foto:

Feil informasjon på helsenorge.no

– Helsemyndighetene må få på plass en bedre kvalitetskontroll av informasjonen som legges ut, sier generalsekretær Per Gunnar Dahl i Actis.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

En rapport KoRus Øst har gjennomført på oppdrag fra Helsedirektoratet har blant annet kartlagt ulike behandlingstilbud for problematisk penge- og spilleatferd som er oppført under nettportalen helsenorge.no – under «Velg behandlingssted».

Dette er informasjonstjenesten for fritt behandlingsvalg, tidligere «fritt sykehusvalg», og viser forventede ventetider til rundt 300 undersøkelser og behandlinger.

Ifølge rapporten hadde bare 53 prosent av behandlingsstedene som svarte på undersøkelsen og som står oppført med et slikt tilbud, et tilbud for behandling av spilleavhengighet.

Nær halvparten var altså oppført med et tilbud de viser seg ikke å ha.

«Lever ikke opp til intensjonen»
Rapporten konkluderer med at det er vanskelig for pasienter å orientere seg om hvor ulike behandlingsmetoder tilbys, og det gis ingen utdypende informasjon om hvilke yrkesgrupper som står for behandlingen.

Det var ganske god overensstemmelse mellom ventetider på nettstedet og ventetid som behandlingsstedene selv oppga, men «for øvrig informasjon er det imidlertid vanskelig å se at tjenesten lever opp til sin intensjon», heter det i rapporten.

Krever opprydding
Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan og Norsk Forening for Spillproblematikk mener dette er for dårlig.  Nå har de sendt brev til helseminister Bent Høie der de krever at det ryddes opp i behandlingstilbudet for spillavhengighet for å sikre god nok kvalitet på informasjonen til pasienter og brukere av helsenorge.no.

Per Gunnar Dahl, generalsekretær i Actis, mener det er alvorlig at informasjonen ikke er korrekt. Han frykter også at det samme er tilfelle for andre typer behandling, som rus.

– Rapporten viser alvorlige svakheter hos helsenorge.no. Helsemyndighetene må få på plass en bedre kvalitetskontroll av informasjonen som legges ut, slik at pasientene får korrekt informasjon å forholde seg til. Det bør også gjøres en tilsvarende kartlegging av andre behandlingstilbud på helsenorge.no, sier Dahl til Dagens Medisin.

BEKYMRET: – Vi er selvfølgelig bekymret for at de som trenger hjelp, ikke får riktig informasjon, sier Ingjerd Meen Lorvik psykologspesialist ved Blå Kors Borgestadklinikken og leder av Norsk Forening for Spillproblematikk.

Skam og tabu
Seniorrådgiver og psykologspesialist Ingjerd Meen Lorvik ved Blå Kors Borgestadklinikken, avdeling Skien jobber med pasienter som har spillproblemer. Hun deler Dahls oppfatning og sier det er urovekkende at en offentlig helseportal ikke gir riktig informasjon.

– Vi er selvfølgelig bekymret for at de som trenger hjelp, ikke får riktig informasjon, sier Meen Lorvik til Dagens Medisin.

Hun viser til at det er mye skam og tabu knyttet til avhengighet av pengespill.

– For mange tar det lang tid før de erkjenner at de har et pengespillproblem. Mange er i en alvorlig og krisepreget situasjon når de først bestemmer seg for å søke hjelp, og da er det viktig både for pasientene og de som skal henvise til behandling at informasjonen er korrekt, sier Meen Lorvik, som også er leder i Norsk Forening for Spillproblematikk.

Forvalter nettstedet
Direktoratet for e-helse forvalter helsenorge.no, men er ikke ansvarlig for dataene og gjør ikke noen redaksjonell behandling av innholdet i tjenesten.

– Det er viktig at innholdet i tjenestene på helsenorge.no holder så høy kvalitet som mulig. Vi vil jobbe sammen med Helsedirektoratet, som er ansvarlig for dataene som ligger i «Velg behandlingssted», slik at innbyggerne får best mulig hjelp når de bruker helsenorge.no, sier divisjonsdirektør Bodil Rabben i Direktoratet for e-helse.

Det er behandlingsstedene selv som har ansvar for at informasjonen om tilbud og ventetider er korrekt. Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, avdeling helserefusjoner

Ikke ansvarlig
Avdelingsdirektør Steinar Mathisen i Helsedirektoratet, avdeling helserefusjoner, forteller at heller ikke Helsedirektoratet har ansvar for innholdet i denne tjenesten.

– Det er behandlingsstedene selv som har ansvar for at informasjonen om tilbud og ventetider er korrekt. Informasjonen i listene på «Velg behandlingssted» kommer altså fra behandlingsstedene. Dette gjelder både de offentlige helseforetakene og private behandlingssteder med avtale eller godkjenning som er inkludert i fritt behandlingsvalg og vises på nettsiden, sier Steinar Mathisen til Dagens Medisin.

Han tilføyer at på «Velg behandlingssted» vises tre ulike tjenester for behandling av spilleavhengighet.

– Bakgrunnen er at tilbudet finnes både i psykisk helsevern for voksne, psykisk helsevern for barn og unge og innen tverrfaglig spesialisert behandling for rusmiddelavhengighet. Pasientens tilstand bestemmer hvor det er riktig å gi behandlingen.

Vurderer å følge opp
Mathisen opplyser at tjenestene ikke skiller ikke mellom avhengighet av dataspill og pengespill. «Velg behandlingssted» viser ventetider både til utredning og behandling, og det er ikke skilt mellom generelle og spesialiserte tilbud.

– Helsedirektoratet vil vurdere å følge opp hvordan disse tjenestene skal spesifiseres og avgrenses og om det er behov for endringer, sier Mathisen.

Powered by Labrador CMS