ARBEID PÅGÅR: Karin Straume, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, redegjorde for status med arbeidet med nye læringsmål under LIS-møtet i Bergen torsdag. Foto: Målfrid Bordvik

– Vi må ta oss tid til å gjøre dette godt

Først i februar neste år skal alle læringsmålene i den nye spesialistutdanningen for leger, være klare.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

FLESLAND, BERGEN (Dagens Medisin): Torsdag er rundt 240 helseaktører samlet til møte i Bergen til å diskutere ny spesialistutdanning for leger. Fra september i år er «turnus» historie, og det første kullet med nyutdannede leger startet i høst på LIS1, som er navnet på den nye spesialistutdanningen.

Læringsmålene for LIS1 ble forskriftsfestet i fjor, men har mottatt kritikk fra flere hold for blant annet å være uklare. Helsedirektoratet jobber nå med en revisjon av læringsmålene, og har invitert Legeforeningen og de regionale helseforetakene til et felles møte i desember i håp om å komme til enighet.

300 høringsinnspill
Samtidig pågår arbeidet med utviklingen av læringsmålene i LIS2 og LIS3. Mens LIS1 er felles for alle nyutdannede leger, utgjør del 2 og del 3 selve spesialiseringen. Da læringsmålene var ute på høring i vår, kom det over 300 innspill.

– Det var en stor jobb å sortere innspillene før vi sendte dem tilbake til spesialitetskomiteene. Disse komiteene er nå inne i et stort revisjonsarbeid på bakgrunn av innspillene. Noen av dem har begynt å levere nye forslag til oss, sier Karin Straume, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet for kompetanse og personell.

Noen av spesialitetskomiteene har allerede levert, mens andre har varslet at de kan levere innen 10. november, mens en siste gruppe har leveringsfrist 10. desember. Først 15. februar neste år varsler direktoratet at endelige læringsmål skal være klare. Om lag ett år senere, 1. mars 2019, skal det første kullet starte på LIS2 og LIS3.

– Noen vil synes det er seint
– Noen vil synes at 15. februar er seint, og det skjønner vi veldig godt. Samtidig er det viktig at vi gjør et godt arbeid. Erfaringene fra del 1 er at vi må ta oss tid til å gjøre dette godt. Sykehusene kan likevel starte arbeidet med å planlegge stillinger, sier Straume.

Etter at spesialitetskomiteene har avsluttet sitt arbeid, skal det gjennomføres «samrådsmøter» med representanter fra de regionale helseforetakene, kommuner, Legeforeningen og Helsedirektoratet.

– Vi har opprettet et forum, hvor vi har samlet fagkompetanse, som skal hjelpe til å rydde opp der det er uenigheter, uklarheter og problemer med å formulere gode læringsmål. De skal drøfte problemstillinger, finne mulige løsninger og bistå Helsedirektoratet i etableringen av endelige læringsmål, sier Straume.

Organet er rådgivende, mens det er Helsedirektoratet og helsedirektøren som til slutt tar de endelige avgjørelsene.

MØTE: Torsdag er rundt 240 helseaktører samlet til møte i Bergen til å diskutere ny spesialistutdanning for leger. Foto: Målfrid Bordvik

Powered by Labrador CMS