FØLGER OPP: – Dette blir en oppfølging av stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning som regjeringen la frem i vinter, sier kunnskapsminister Henrik Asheim. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen Foto:

Skal gjennomgå stillingsstrukturen i høyere utdanning

– Regjeringen ønsker å se på om stillingsstrukturen i høyere utdanning gjør det attraktivt nok å arbeide ved norske universitet og høyskoler, sier kunnskapsminister Henrik Asheim.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kunnskapsdepartementet har nedsatt ekspertgruppe som skal sammenligne stillingsstrukturen i Norge med andre land det er naturlig å sammenlikne seg med, og komme med innspill til hvordan stillingsstrukturen i Norge bør utformes.

– Regjeringen ønsker å se på om stillingsstrukturen i høyere utdanning gjør det attraktivt nok å arbeide ved norske universitet og høyskoler. Vi vil også se om stillingsstrukturen bidrar til å sikre institusjonene riktig og nødvendig kompetanse, sier kunnskapsminister Henrik Asheim i en pressemelding.

Sammenlignes med andre land
Som et ledd i ekspertgruppens arbeid har Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) fått i oppdrag å kartlegge stillingsstrukturen i enkelte sammenlignbare land nærmere.

Disse landene er Danmark, Finland, Nederland, Sverige, Østerrike og Storbritannia.

– Dette blir en oppfølging av stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning som regjeringen la frem i vinter. Der sa vi at vi vil arbeide videre med sammenligning med andre land og se på behov for endringer i det norske systemet, sier Asheim.

Neste vår
Ekspertgruppen skal gjøre en slik sammenligning, og komme med råd om utvikling av stillings- og karrierestrukturen ved høyskoler og universitet i Norge innen 1. mai 2018.

Gruppen ledes av Arild Underdal ved Universitetet i Oslo (UiO), og består ellers av Herdis Hølleland, Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU), Tine Arntzen Hestbek, NTNU, og Morten Dæhlen, UiO.

Powered by Labrador CMS