UTFORDRENDE: – Det kan være utfordrende for helsetjenesten å avgjøre hvor mye som må sladdes og å overskue om det foreligger noen mulighet for kobling av opplysninger som medfører identifisering av enkeltpersoner, sier helsedirektør Bjørn Guldvog. Arkivfoto: Per Corneliussen Foto:

Helsedirektoratet: – Vil endre regelverket for journal-innsyn

Helsedirektoratet vil ha et tydeligere regelverk for innsyn i pasientjournaler.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

I fjor fikk Helsedirektoratet i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å skrive en betenkning om hvorvidt innholdet i pasientjournaler fortsatt skal omfattes av offentlighetslovens virkeområde.

– Vi mener at regelverket bør endres for tydeligere å ivareta befolkningens tillit til at pasientopplysninger blir behandlet konfidensielt, samtidig som muligheten for allmennhetens innsyn i pasientjournaler opprettholdes. Et tydeligere regelverk vil også kunne være enklere å forholde seg til og bidra til en likere praksis. Hvordan dette skal gjøres bør utredes nærmere, uttaler helsedirektør Bjørn Guldvog.

I dag omfattes pasientjournaler av offentlighetsloven. Det betyr at offentligheten, deriblant journalister, kan begjære om innsyn i pasientjournaler, som ved innvilget innsyn er sladdet for å ivareta personvernet og taushetsplikten.

VG-avsløringer
Bakgrunnen for oppdraget fra HOD var VGs SKUP-vinnende sak om tvangsbehandling i psykisk helsevern. Avsløringene, som var basert på innsyn i pasientjournaler/tvangslogger fra en rekke helseforetak, ville ifølge journalistene og Helsedirektoratet, ikke vært mulig uten innsyn i de sladdede journalene.

De viktigste avveiningene i diskusjoner om hvorvidt pasientjournaler fortsatt skal omfattes av offentlighetsloven, handler på den ene siden om konfidensialitet rund pasientopplysninger og på den andre siden om allmennhetens behov for innsyn for å kunne avdekke, mangler, feil og svikt i helsetjenesten.

Tungtveiende hensyn
Helsedirektoratet understreker at innsyn i pasientjournaler kan belyse viktige forhold i helsetjenesten av allmenn interesse og at det må tungtveiende hensyn til for at pasientjournaler skal unntas fra offentlighetslovens virkeområde.

Samtidig er det flere forhold og eksempler, som direktoratet går inn på i betenkningen sin, som gir grunn til å se nærmere på om offentlighetslovens system og oppbygging er hensiktsmessig for å regulere innsyn i pasientjournaler.

«Et tydeligere regelverk om allmennhetens rett til innsyn i pasientjournaler vil kunne ivareta befolkningens tillit på en bedre måte, være enklere å forholde seg til og bidra til en likere praksis. 

Det har ikke vært en del av vårt mandat å utrede hvordan et forslag til endring av regelverket kan gjennomføres lovteknisk. Dette må derfor eventuelt utredes nærmere», skriver direktoratet i sin betenkning til departementet.

Representantene fra arbeidsgruppen har kommet med skriftlige innspill, og Helsedirektoratet overleverte sin betenkning og innspillene til departementet 15. august.

Helt uenige
Helsedirektoratets arbeidsgruppe har bestått av medlemmer fra helseforetakene, Den norske legeforening, Norsk redaktørforening, Norsk presseforbund og Pasient- og brukerombud.

Medlemmene i arbeidsgruppen har på langt nær vært samstemte, noe som også kom frem i en debatt tidligere i år.

De to representanter for helseforetakene (HF-ene) i arbeidsgruppen mener de negative konsekvensene, spesielt for pasientens personvern, ikke oppveies av fordelene ved at pasientjournaler omfattes av offentlighetsloven. HF-ene mener derfor at for fremtiden bør pasientjournaler ikke omfattes av offentlighetsloven.

Foretakenes subsidiære anbefaling en særskilt lovregulering av innsyn i anonymisert pasientjournal.

Vil utvide virkeområdet
Norsk Presseforbund og Norsk redaktørforening er helt uenige og ønsker at pasientjournaler fortsatt som omfattes av offentlighetsloven. Hvis helsearbeidere ikke er skolert til å håndtere taushetsplikt, er det skoleringen det må gjøres noe med, skriver de.

Presseorganisasjonene ønsker at lovens virkeområde utvides og at blant andre private institusjoner/rettssubjekter som mottar offentlige støtte også omfattes av offentlighetsloven.

Vil at skal unntas
Legeforeningen er på linje på med helseforetakene og er klare på at de vil ha pasientjournaler unntatt fra offentlighetslovens virkeområde. Foreningen argumenterer blant annet med at innsyn «fra enhver» vil svekke befolkningens tillit og vil ha negative konsekvenser for journalen som legenes arbeidsverktøy.

Legeforeningen frykter også at innsynsbegjæringer vil legge beslag på sykehusressursene samt påpeker faren for at de som involveres i behandling av innsyn urettmessig får innsikt i informasjon. For dårlige systemer til å kontrollere og dokumentere svikt i helsetjenesten løses ikke ved åpne for innsyn i pasientjournaler, mener foreningen.

Under tvil
Pasient- og brukerombud har under tvil kommet til at dagens lovverk bør bestå, men med noen justering. I likhet med Helsedirektoratet ønsker ombudet et klart og forutsigbart lovverk.

Hvis offentlighetsloven fortsatt skal omfatte pasientjournaler, mener ombudet at kommuner og helseforetak må pålegges kompetanse knyttet til innsynsbegjæringer og anonymisering.

Powered by Labrador CMS