Telenor: – Enkelt å sikre seg mot hacking

– Kunden må sikre eget utstyr i samråd med selger av utstyret, sier kommunikasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– Når det gjelder hacking av utstyr tilkoblet telelinjen fra kundens side så har ikke Telenor ansvar for at dette skjer, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor. Foto: Telenor

Gynekologene Grete Berild og Grete Riis-Johannessen fikk en telefonregning på 88.000 kroner etter at telefonsentralen på legekontoret ble hacket.

– Det er veldig kjedelig når slikt skjer, det er leit for alle som rammes av denne typen kriminalitet. Når det gjelder hacking av utstyr tilkoblet telelinjen fra kundens side så har ikke Telenor ansvar for at dette skjer. Utstyret er kundens eget ansvar, eventuelt selgers. Kunden må sikre sitt eget utstyr og dette må gjøres i samråd med selger av utstyret. Bedriftene som selger hussentral-løsninger skal være kjent med problematikken og det er enkelt å sikre seg mot hacking som ofte skjer via voice-mail, sier Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor.

Aftenposten har tidligere skrevet at norske bedrifter svindles for millioner kroner årlig på denne måten. Ifølge Telenor har mange bedrifter blitt hacket på grunn av at pinkoden til voice-mail står på fabrikkinnstilling, altså 1234. 

– Da er det enkelt for svindlere å hacke seg inn og ringe utlandet fra hussentralen. Dette skjer som regel i helger og ferier, da kan de holde på så lenge bedriftens ansatte ikke er på jobb.

Han avviser at Telenor burde ha sperret telefonabonnementet på et tidligere tidspunkt.

– Telenor sperrer når misbruket oppdages, men det kan ta litt tid. Det er manuelle vurderinger som skal gjøres når trafikkrapporter mottas. Da kan det ta litt tid før vi mistenker svindel og mener at vi har grunnlag for å sperre, sier han.

Powered by Labrador CMS