36 NYE NETTSIDER: Marianne Braaten Andresen er prosjektleder for den nye felles nettløsningen for spesialisthelsetjenesten. I dag er hun på Helsekonferansen på Gardermoen for å snakke om prosjektet. Foto: Anette Løberg

Nå har alle sykehusene nye nettsider

I dag fikk også sykehusene i Helse Sør-Øst nye nettsider.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dermed er implementeringen av en felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten komplett.

– Det er første gang i historien at alle helseforetak i landet har gått sammen om å gjøre dette likt. Uansett hvilket sykehus man besøker vil nettsidene nå ha samme struktur, design, funksjonalitet og langt på vei gi den samme informasjonen, sier prosjektleder Marianne Braaten Andresen i Direktoratet for e-helse.

Kan dele informasjon
Felles løsning har mange fordeler, påpeker prosjektlederen.

– Løsningen gjør at sykehusene kan dele på informasjon; hvis et sykehus for eksempel allerede har skrevet hvordan en MR-undersøkelse fungerer, så kan de andre sykehusene gjenbruke den informasjonen. Det er mange pasienter som forholder seg til flere sykehus, og slik får de ensartet informasjon uansett hvor de leser, sier Andresen.

I den nye nettløsningen er pasientinformasjon blitt den sentrale delen av sykehusenes nettsider.

– I den gamle nettløsningen prioriterte ikke sykehusene å gi informasjon til pasientene, og det var vanskelig for pasientene å finne informasjon som var relevant for dem. Nå er informasjonen strukturert på en måte som gjør at man søker på diagnosen man har og får den informasjonen man trenger, uten at man trener å vite hvilken klinikk man skal behandles ved eller kjenne til sykehusets organisering, sier Andresen.

– Gir trygghet
Tidligere i år fikk foretakene i Helse Midt-Norge, Helse Nord og Helse Vest nye nettsider. Erfaringene så langt er gode.

– Informasjonen bygges gradvis ut, men tilbakemeldingene fra pasienter og pårørende så langt er gode. De setter pris på at informasjonen er lettere tilgjengelig. Det gir dem trygghet og gjør at de er bedre forberedt når de møter på sykehuset, sier Andresen.

Prosjektet har pågått i 2,5 år. Sunnas sykehus er blant de 12 sykehusene som fikk nye nettsider 1. november.

– Vårt mål er å skape pasientenesnettsted. De skal finne god og forståelig informasjon om behandlingen vi gir, og det skal være lett å finne svar på det de og deres nærmeste lurer på. Det kan være spørsmål om alt fra skaden de har, behandlingen vi tilbyr eller praktisk informasjon om oppholdet, sier kommunikasjonsrådgiver Bernt Krane som har ledet prosjektet ved Sunnas sykehus.

Sykehuset har laget en video som viser pasient Berit Bjørkevoll som tester ut de nye nettsidene.

Powered by Labrador CMS