Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

NORSK STUDIE: Ikke-offentlige organisasjoner var nummer to på listen over antall tweets og retweets på type 1-diabetes.

NORSK STUDIE: Ikke-offentlige organisasjoner var nummer to på listen over antall tweets og retweets på type 1-diabetes. Foto: Illustrasjon: Colourbox

Helsepersonell-tweets deles minst

Twitter-meldinger fra helsepersonell om type 1-diabetes utgjorde bare 12 prosent av 300 tweets og ble sjelden videre-tvitret.  

Personer med type 1-diabetes er de mest aktive brukerne av twitter med stoff om sykdommen og blir oftest retweetet.

Det viser en studie fra Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin i Tromsø.

Én av to fra diabetikere
Elia Gabarron og medforfattere har søkt på twitter i desember 2014 og har sett på et tilfeldig utvalg av 300 tweets med hashtagene #type1diabetes, #t1d eller #type1.

De 300 twitter-meldingene ble potensielt lest av nær 550.000 personer. Over halvparten av disse var tvitret av personer som selv har type 1-diabetes, og disse stod også for 48 prosent av alle tweets som ble delt.

Få fra mediene
Ikke-offentlige organisasjoner var nummer to på listen over antall tweets og retweets, men andelen tweets utgjorde bare 12,3 prosent av de 300 meldingene, omtrent samme andel som twitter-meldinger fra helsepersonell.

Men twitter-meldinger fra helsepersonell var minst delt; bare 2,8 prosent av alle retweets var fra helsepersonell, mens dette gjaldt 28 prosent av de fra organisasjoner.

Private firmaer stod for 10 prosent av alle meldingene, og andelen videre-tvitrede meldinger var omtrent like stor, mens media stod for henholdsvis 6,3 og 7,1 prosent andel av tweets og retweets.

Resultatene er nylig publisert i Studies of Health Technology and Informatics.

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!