Lege fikk straffegebyr – Nav legger seg flat

– Dette er galskap, sier lege Arne S. Aarflot etter å ha fått 10.000 kroner i gebyr for ikke å ha møtt til dialogmøter som NAV hadde satt opp.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Fastlege Arne S. Aarflot fikk varsel fra Nav om at han ville bli ilagt et gebyr fordi han ikke hadde møtt opp til dialogmøter.
Kravene til at fastlegene skal møte til dialogmøter med pasient, arbeidsgiver og Nav i forbindelse med sykmelding, har vært gjenstand for mye debatt etter at kravene ble innført.
Raskere tilbake?
Hensikten er å få pasientene raskere tilbake i arbeid etter sykmelding.
Aarflot fikk beskjed fra Nav om at han et titalls ganger hadde uteblitt fra slike møter uten at han hadde meldt fra.
Dermed ble han ilagt et gebyr på 10.000 kroner, til tross for at han hadde sendt Nav en stor mengde eposter der han sa at han ikke anså innkallingen til møtene som avtaler.
- Ikke dokumentert
 – Og man kan jo også spørre om hva som er vitsen med disse møtene i det hele tatt. Det er overhodet ikke dokumentert at møtene har noen som helst slags effekt på sykefraværet, sier Aarflot til Dagens Medisin.
Han legger til:
–  Dette er galskap.
– Staten tar seg altså rett til å innføre et gebyr - utenom rettsvesenet - som vi som sykmelder pasientene, får hvis vi ikke stiller på disse møtene, sier han.
Innkalt til ulike steder til samme tid
– For et par år siden fikk jeg to innkallinger til dialogmøter som skulle være på to steder - til samme tid.
– Jeg har sendt Nav eposter og de har overhodet ikke blitt besvart, sier Aarflot.
Dette gjør at Nav nå legger seg flat og trekker gebyret. I vedtaket, der Nav opplyser Aarflot at de trekker gebyret, innrømmer Nav at de ikke har svart på epostene.
Nav innrømmer også å ha hatt svikt i interne rutiner, fordi de ikke har påført direkte telefonnummer og mailadresse til Nav-saksbehandleren.
«Satt over og satt over»
 – Nav skal så vidt mulig kontakte den sykmeldende lege i forkant for å avtale. Men jeg fikk aldri direkte kontaktinformasjon, noe jeg etterspurte. Dermed endte jeg opp med å ringe hovednummeret 5555 3333, og ble satt over og satt over  – og satt over. Da jeg  til syvende og sist ble satt over til rette vedkommende, var ikke vedkommende tilgjengelig, sier Aarflot.
NAV: - Frafaller boten
Fylkesdirektør i Nav i Vestfold, Trine Heibø Holm, sier til NRK Vestfold at de er i tvil om Aarflots e-poster har blitt besvart.
– Det er på grunnlag av denne tvilen at vi har valgt å frafalle boten, vi har også nå sett på våre rutiner, sier hun.
Nav kontroll øst har kommet frem til at vilkårene for å ilegge sanksjon i folketrygdloven § 25 – 5A, ikke er oppfylt. Der står det blant annet:
«Ved vurderingen av om det skal ilegges gebyr, skal det tas hensyn til sykmelders arbeidssituasjon og andre forhold av betydning som kan ha vanskeliggjort deltakelse i dialogmøtene».
– Vi ser at vi skal sørge for at alle innkallelser inneholder navn og telefonnummer til saksbehandler, i tillegg til at vi har en egen legetelefon som de kan kontakte, sier Heibø Holm videre til NRK Vestfold.
I Navs interne retningslinjer ble det i februar i fjor blant annet tatt inn følgende:
•        Nav bør ta kontakt med sykmelder i forkant av innkallingen til dialogmøte for å finne fram til egnet møtetidspunkt, sted og form.
Dette kom i stand etter at Legeforeningen og Akademikerne ønsket at  Nav skulle  være mer tilgjengelige i forbindelse med dialogmøtene.
Nav innførte for to år siden et eget telefonnummer legene kunne bruke.

Powered by Labrador CMS