Industrien minst fornøyd med Legemiddelverket

Statens legemiddelverk skårer lavest på brukertilfredshet hos ansatte i legemiddelindustrien.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Det fremgår av en undersøkelse TNS Gallup har utført. 
Helse- og omsorgsdepartementet ga i fjor Statens legemiddelverk i oppdrag å gjennomføre en intern og ekstern omdømme- og brukerundersøkelse, opplyser Legemiddelverket.
Svarresponsen var på 37 prosent blant de 1657 inviterte til spørreundersøkelsen. Legemiddelindustrien, med en svarrespons på 47 prosent, var minst fornøyd, fulgt av pasient- og interesseorganisasjoner og apotek og grossister.
Mest fornøyd var europeiske legemiddelmyndigheter, ansatte i Legemiddelverket og helsemyndigheter.
Under gjennomsnittet
Gjennomsnittlig skår for brukertilfredshet var 47, på en skal fra 1-100. Sammenlignet med andre relevante undersøkelser TNS Gallup har gjennomført i fjor og året før, er tilfredsheten lavere enn gjennomsnittet for disse, som var på 55.
For legemiddelindustrien var gjennomsnittet på 37, 43 for pasient- og interesseorganisasjoner og 52 for apotek og grossister.
Legemiddelmyndigheter i Europa ga den høyesten skåren, med 83, mens den var 63 blant ansatte i Legemiddelverket og 54 for helsemyndighetene.
Inntrykk og tillit
Brukertilfredsheten defineres ut fra et helhetlig inntrykk, fra tillit, fra i hvilken grad Legemiddeleverket oppfyler de forventningene og kravene som bør stilles til offentlige virksomheter av denne typen samt vurdering av Legemiddelverkets tjenester sammenlignet med andre statlige og offentlige virksomheter.
Avhenger av kjennskap
Blant ansatte i legemiddelindustrien er tilfredsheten høyest hos dem med størst kjennskap til Legemiddelverket, mens det er omvendt for apoteker og grossister, hvor større kjennskap gir lavere skår.
Mens de med meget god kjennskap i gjennomsnitt har gitt 36, har de med ganske kjennskap en skår på 55.
Svarresponsen i denne gruppen var lav, på bare 22 prosent, ifølge TNS Gallup-rapporten.

Powered by Labrador CMS