Ber HOD revurdere Kunnskapssenterets meldeordning

MELDEORNING FOR PASIENTSKADER: – Tilbakemeldingene fra Kunnskapssenteret framstår som nærmest meningsløse, mener ledelsen ved Sykehuset Østfold.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

I et brev til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) kommer ledelsen ved Sykehuset Østfold med kraftig kritikk av den nye meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten, som Kunnskapssenteret har ansvaret for.
Forstyrrer sykehusets arbeid med pasientsikkerhet
Blant annet ber de HOD revurdere Kunnskapssenterets rolle som rådgiver til sykehusene i forbindelse med saksbehandling og oppfølging av uønskede hendelser.
– Sykehusledelsen er dessverre nødt til å konstatere at Kunnskapssenterets aktivitet ikke understøtter det pasientsikkerhetsarbeidet sykehuset selv driver, heter det i brevet som er signert administrerende direktør Just Ebbesen.

– Tvert om vil vi hevde at den nye meldeordningen forstyrrer sykehusets eget arbeid med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet, og medfører en uhensiktsmessig bruk av sykehusets saksbehandlingsressurser, heter det i brevet.
I fjor sommer ble meldesystemet overført til Kunnskapssenteret fra Statens helsetilsyn og endret Alle offentlige og private sykehus skal melde om hendelser om pasientskade til Kunnskapssenteret.
- For kort frist
I den nye ordningen er fristen for å melde 24 timer etter at det meldepliktige forholdet ble kjent.
Dette er for kort frist, mener Sykehuset Østfold  og ber om at fristen forlenges:
–  Sykehuset Østfold mener den korte fristen gjør at sykehusene blir pålagt å avgjøre om en hendelse skal sendes Kunnskapssenteret før det foreligger tilstrekkelig faktainformasjon til å kunne ta stilling til om hendelsen er meldepliktig etter spesialisthelsetjenesteloven § 3-3.
Bidrar til at offentligheten feilinformeres
–  Vi vil anta at en slik usikkerhet om hva som faktisk meldes må være enda større i virksomheter som har valgt å la primærmeldingene gå ufiltrert til Kunnskapssenteret. Ved dette bidrar sykehusene til at Kunnskapssenterets oppsummeringer ikke kan gi et korrekt bilde av antall meldepliktige hendelser i spesialisthelsetjenesten, skriver de.
–  Slik meldeordningen praktiseres i dag bidrar altså både Sykehuset Østfold og andre sykehus til at offentligheten feilinformeres med hensyn til antall meldepliktige uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten. Sykehuset Østfold ønsker ikke å bidra til slik feilinformasjon.
Meningsløse tilbakemeldinger
Særlig hard medfart får Kunnskapssenterets saksbehandling av meldingene.

Sykehusledelsen sier de opplever tilbakemeldingene som nærmest meningsløse, og gir i brevet eksempler på tilbakemeldinger sykehuset har fått fra Kunnskapssenteret.
Kunnskapssenteret: - Vi vil se nøye på saken
Øystein Flesland, seksjonsleder for meldesystemer i Kunnskapssenteret var ikke kjent med brevet før Dagens Medisin gjorde oppmerksom på det.
Brevet er, foruten til HOD, også sendt til Helse Sør Øst og Kunnskapssenteret.
–  Vi anser at dette er et brev som er sendt til HOD. Vi vil se nøye på denne saken. Når det gjelder saksbehandling av meldingene som sykehuset viser til i brevet, så er det slik dersom  Sykehuset Østfold gir oss konkret informasjon om meldingene som er nevnt, så vil vi vurdere om svarene våre i forbindelse med disse står i forhold til de aktuelle sakene, sier Flesland.
I brevet ber sykehuset Østfold også om at HOD tydeliggjør hvilke hendelser man skal melde.

Denne uken kom også Anders Baalsrud, leder for stab Pasientsikkerhet ved Oslo Universitetssykehus (OUS), med kritikk av Kunnskapssenterets meldeordning.
Helsetilsynet skeptisk
Flere høringsinstanser, blant annet Statens helsetilsyn, var skeptiske til forslaget om å flytte meldeordningen.
Statens helsetilsyn uttaler ved sin kommunikasjonsdirektør Nina Vedholm at dette er en sak mellom Sykehuset Østfold og Kunnskapssenteret, og at Helsetilsynet derfor ikke kommenterer denne saken.

Powered by Labrador CMS