OM PASIENTROLLEN: En deltakende og aktiv pasient etterspør tilgang til sine opplysninger og mulighet til å kommunisere med sine behandlere, fremholdt Legeforeningen ved Hege Gjessing, Linn Brandt og Kjartan Olafsson under stortingshøringen. Foto: Lise B. Johannessen

Slo et slag for digital kommunikasjon

Legeforeningen mener det må bli mulig for pasientene å kommunisere elektronisk med behandlerne. Under stortingshøringen om én journal påpekte foreningen at leger og annet helsepersonell må ta utfordringen med å tilpasse og endre sine arbeidsmåter.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Tirsdag inviterte Stortingets helse- og omsorgskomité til åpen høring om stortingsmeldingen «Én innbygger – én journal. Digitale tjenester i helse- og omsorgssektoren». Blant dem som så sitt snitt til å forsøke å påvirke politikerne, var Legeforeningen.

Foreningen stilte med president Hege Gjessing og Linn Brandt og Kjartan Olafsson fra foreningens IT-utvalg. Andre som deltok i høringen var Kreftforeningen og arbeidsgiverforeningen KS.

Vil ta utfordringen
Lederen av foreningens IT-utvalg, Kjartan Olafsson, uttalte at Legeforeningen hilser den moderne pasientrollen velkommen.

– En deltakende og aktiv pasient etterspør tilgang til sine opplysninger, mulighet til å kommunisere med sine behandlere og aktivt forvalte andres innsyn gjennom samtykke. Dette må bli mulig i fremtidens IT systemer. Deretter må leger og helsepersonell ta utfordringen med å tilpasse og endre sine arbeidsmåter, fremholdt Olafsson overfor helsepolitikerne.

Krever endring
Olafsson påpekte at dette vil kreve endring blant leger, noe Legeforeningen skal arbeide for.

– Ikke alle pasienter kan selv nyttiggjøre seg de økte IT-mulighetene. Derfor må vi spesielt ivareta de ikke-kommunikasjonssterke pasientene. Vi legger vekt på at det for denne gruppen er særlig viktig å styrke IT-kommunikasjonen mellom første- og annenlinjetjenesten og innad på sykehus – mellom lege og sykepleier og mellom helsepersonell i kommunen.

Han uttalte at en styrking av IT-løsningenes samhandlingsmuligheter kan bli viktigst for de pasientene som har størst problem med å ta dem i bruk.

– Informasjonen må gjøres tilgjengelig
På vegne av Legeforeningen sa Hege Gjessing seg enig i målet «Én journal – én innbygger», men som hun la til:

– I første omgang må det jobbes med å gjøre informasjon tilgjengelig mellom dagens systemer – og spesielt på tvers av nivåene i helsevesenet, for å få til bedre infrastruktur og samhandling så raskt som mulig.

Opptatt av personvernet
Gjessing påpekte også at personvernet må ivaretas under utviklingen av nye systemer.

– Vi er enig i det som sies i meldingen om at helseopplysninger må sikres med både tekniske og organisatoriske løsninger som hindrer uautorisert bruk. Men det må være uten at det samtidig hindrer at helsepersonell får gjort jobben sin. Regelverket bør også revideres med jevne mellomrom nettopp med tanke på ivaretakelse av personvernet, uttalte hun blant annet.

Hege Gjessing understreket også behovet for en nasjonal IKT-plan som understreker et statlig ansvar, også finansielt.

Powered by Labrador CMS