Vil kutte ventetid med digital behandling

Psykologpresident Tor Levin Hofgaard vil kutte ventetiden innen psykisk helsevern ved å ta i bruk digitale virkemidler som et supplement til kontorkonsultasjon.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

ANNERLEDESTENKER: – Vi kan ikke hjelpe alle bare gjennom konsultasjoner, så her må vi tenke annerledes for å få ned ventetiden, mener Psykologforeningens president Tor Levin Hofgaard.

Dagens Medisin skrev 18. oktober at 13.000 med psykiske helseplager står i behandlingskø, ifølge ventelistetall fra Norsk Pasientregister og Helsedirektoratet.

I artikkelen uttalte Psykologforeningens president Tor Levin Hofgaard at direktekonsultasjoner ikke være være den eneste måten å hjelpe pasientene på.

– Der vi vet at det har effekt, kan digitale hjelpemidler bidra til at pasienten får raskere hjelp. På sikt kan det bidra til reduserte ventetider, uttalte han.

Overfor Dagens Medisin utdyper nå Hofgaard hva han mener med dette.

Foreslår digitale behandlere
Psykologforeningens president foreslår å redusere ventetiden ved hjelp av digitale behandlere, som tar i bruk internett og app-er som et supplement til kontorkonsultasjon.

– Det er på tide å tenke nytt om behandling av det som kanskje er vårt største helseproblem. Derfor bør psykologisk og psykiatrisk behandling på internett bli et standardtilbud i norsk helsevesen. Da vil flere kunne få hjelp for psykiske lidelser, de vil få raskere hjelp og vi kan kutte i psykologenes ventelister. Vi trenger en politisk visjon for hvordan den nye teknologien kan bidra til et mer brukervennlig og effektivt helsevesen.

Han understreker at han ikke ønsker å gjøre direktekontakt mellom behandler og pasient overflødig.

– Den nye teknologien har imidlertid potensial til bli et viktig supplement til det ordinære kliniske tilbudet. For noen tilstander, for eksempel noen angsttilstander, kan den vise seg særlig nyttig, mener Tor Levin Hofgaard.

Tendens til å sitte på kontoret
Psykologpresidenten mener at behandlere innen psykisk helse har en tendens til å sitte på kontoret.

– Kan vi vri dette på en slik måte at vi kan nå flere tidligere i forløpet av helseplager, og følge opp flere etter kontorkonsultasjonene? spør han.

Tor Levin Hofgaard mener svaret blant annet ligger i internett og smartelefonenes applikasjoner (app-er).

– Behandlerne kan bli mer tilgjengelige for pasientene gjennom slike digitale kanaler, mener presidenten.

Han mener at digitale kanaler egner seg godt både tidlig i forløpet og for å følge opp pasientene etter gjennomførte samtaler ansikt til ansikt. Etter hans syn egner både app-er og internett seg godt til selvhjelp.

App-er egnet ved forebygging
Hofgaard mener at app-er med fordel kan brukes systematisk innen forebyggende behandling.

– På dette området bør vi som fagfolk og helsemyndighetene legge premissene for gode løsninger, for ellers vil dette bli gjort av kommersielle aktører uten tilstrekkelig kompetanse.

– Hvordan ser du for deg dette i praksis?

– App-er kan benyttes både til selvhjelp og til å forebygge at psykiske plager utvikler seg videre. Jeg ser for meg app-er som hjelper pasienter til å tenke annerledes og til å bryte tankemønstre. De kan få gode råd ved å svare på to–tre spørsmål daglig.

Han ser for seg app-er som kobles opp mot sosiale medier.

– Den enkelte kan dermed få tips om venner som kanskje også har som mål å trene mer eller være mer sosialt aktive. Dette kan være viktig for å nå mål, eller når man har en dårlig uke. Vi får lettere fulgt opp det vi sier vi skal gjøre, dersom vi gjør det sammen med noen, sier Hofgaard.

Foreslår klientkonti på nett
Presidenten mener videre at internett egner seg godt ved selvhjelp og til å følge opp pasienter etter konsultasjoner.

– I stedet for bare å gå til regelmessige timer og snakke med en terapeut, kan pasientene logge seg regelmessig på sin egen konto på internett. Der kan de kommunisere med behandleren, som kan hjelpe dem videre på veien.

Blant annet mener Hofgaard at internett kan brukes under kartleggingen av blant annet symptomer.

– Pasienten kan på svare på forhåndsdefinerte spørsmål, og så kan behandleren ringe vedkommende etterpå for en telefonsamtale. Jeg ser også for meg at behandleren gjennom en slik klientkonto kan tipse pasientene om aktuell litteratur eller dataprogrammer som de kan ha nytte av.

Hofgaard mener at pasienten gjennom en slik konto kan få «hjemmelekser» mellom kontorkonsultasjonene.

– Vi må starte med mulighetene
– Vil ikke sikkerheten være et problem?

– Å stille slike spørsmål innledningsvis vil være å begynne i feil ende. Vi må starte med å definere mulighetene før vi tenker hvilke problemer som kan oppstå når det gjelder pasient- eller datasikkerhet. Her må vi samarbeide med teknologer, svarer han.

Tor Levin Hofgaard konstaterer at nettbasert behandling er tatt i bruk i flere land de siste årene, og i Norge finnes det noen enkeltprosjekter. Han tar nå til orde for at fagfolk og helsemyndigheter setter i gang et systematisk arbeid som kan bidra til at digital bistand blir et supplement til det arbeidet som foregår i psykisk helsevern.

Aktualiseres av samhandlingsreformen
Hofgaard mener at hans forslag aktualiseres av samhandlingsreformen, der helsefremmende og forebyggende arbeid står sentralt.

– Skal vi lykkes med samhandlingsreformen, må vi ta i bruk ny teknologi for å klare dette. Vi kan ikke nå alle med informasjon og tiltak i møte én til én. Derfor må vi ta i bruk de mulighetene som ligger i teknologi, også ved psykiske problemer, mener Psykologforeningens president.

Powered by Labrador CMS