Antallet akutthendelser er tredoblet

Antallet akutte hendelser til AMK-sentralene er tredoblet på 18 år, og det er forventet at aktiviteten ved somatisk og psykiatrisk sykdom vil øke også i tiden fremover.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Dette kommer frem i en rapport som Helsedirektoratet har utarbeidet med tanke på fremtidens medisinske nødmeldetjeneste.

– Rapporten viser at det på en del områder er relativt bred enighet om hvilke grep som er nødvendige, sier avdelingsdirektør Steinar Olsen i Helsedirektoratet.

Han håper at rapporten kan bli et nyttig innspill i diskusjonen om den akuttmedisinske kjeden frem mot 2020. Olsen mener at rapporten er relevant for alle som arbeider i den akuttmedisinske kjeden.

Har økt jevnt og trutt
Det viser seg at antallet akutthendelser og henvendelser har økt jevnt og betydelig siden AMK-sentralene ble etablert.

Mellom 1993 og 2011 ble det registrert en tredobling av såkalt røde eller akutte hendelser per 1000 innbyggere.

Den medisinske nødmeldetjenesten står derfor overfor store fremtidige muligheter og utfordringer, ifølge rapporten.

Etablerer rådgivningsgruppe
Avdelingsdirektøren opplyser at Helsedirektoratet har satt i gang flere prosjekter.

– Som et første skritt etablerer vi nå en nasjonal rådgivningsgruppe for medisinsk nødmeldetjeneste, sier Olsen.

Han forteller at rapporten er laget etter at Helse Nord RHF og Helsedirektoratet i samarbeid med et bredt fagmiljø 8.–9. mars arrangerte en nasjonal utviklingskonferanse i Tromsø for å beskrive status for området og for å gi innspill til den videre utviklingen.

– Nå har vi samlet innspillene og anbefalingene fra et bredt fagmiljø, sier avdelingsdirektøren med henvisning til rapporten.

Det hele startet i Bergen
Landets første sentral for håndtering av akuttmedisinske situasjoner ble opprettet ved akuttmottaket på Haukeland sykehus i 1973, og den første legevaktsentralen ble satt i drift ved Bergen legevakt i 1974. I 1984 ble landets første AMK-sentral etablert samme sted, og 003 ble innført som medisinsk nødnummer i nabokommunene.

Ifølge rapporten har den medisinske nødmeldetjenesten og hele den akuttmedisinske kjeden gjennomgått store endringer på kort tid, og nye utfordringer venter. Viktige stikkord fremover er samhandlingsreformen, demografiske endringer, utvikling av ny teknologi, nytt nødnett, videreutvikling av samarbeid mellom nødetatene, behov for kvalitetsutvikling og fokus på pasientsikkerhet, økt kompetansebehov og kapasitetsutfordringer.

Powered by Labrador CMS