Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

140 varsler ga 14 utrykninger

Utrykningsenheten i Helsetilsynet har blitt varslet 140 ganger om alvorlige hendelser i helsetjenesten. De har rykket ut 14 ganger.

Publisert: 2012-03-20 — 20.08 (Oppdatert: 2015-05-21 — 13.44)
Denne artikkelen er over syv år gammel.

OSLO/LITTERATURHUSET: – Tidlig dialog med dem som er involvert for å få tidlig oversikt over hendelsesforløpet, er blant tingene som er viktig i vårt arbeid, sier Heidi Merete Rudi, lege og prosjektleder for utrykningsgruppen  i Helsetilsynet.

Måtte snakke med 30 personer
– Gruppen skal ikke bare ha fokus på kontroll, men er oppnevnt som ett av tiltakene i pasientsikkerhetskampanjen, sier hun tirsdag kveld på på Oslo Legeforenings og Nordland Legeforenings debattseminar: Rettsaker i helsevesenet, fremmer de kvaliteten.

Utrykningsgruppen fikk 140 varsler i 2011. De  rykket ut 14 ganger.

- Vi rykket ut til legevakt, sykehus og AMK- sentraler ved meldte alvorlige hendelser. Vi har hatt utrykninger der vi har måttet snakke med 30 personer for å finne ut hva som har skjedd, sier Rudi.



Plikt til stedlig tilsyn
Varselordningen og utrykningsgruppen i Statens helsetilsyn ble etablert i 2010 for å styrke den tilsynsmessige gjennomgangen av alvorlige hendelser i spesialisthelsetjenesten.

Ordningen ble lovpålagt fra 1.januar i år.

Bakgrunnen var kritikken Helsetilsynet fikk for ikke å reagere raskt og grundig nok i saker der det var alvorlig pasientskade.

- Vi har plikt til å føre stedlig tilsyn for Statens helsetilsyn. I den nye ordningen skal varselet sendes til oss senest dagen etter hendelsen. Vi følger opp alle varsler, sier hun.

– Når vi får varsel følger vi opp alle sammen, tar kontakt med personen som har varslet oss, innhenter eventuelt journal og annen informasjon. Så vurderer vi den foreliggende informasjonen og tar stilling til hvordan vi skal håndtere saken videre, sier Rudi.

Utrykningsgruppen reiser også ut og snakker med folk på stedet dersom det er nødvendig, sier hun.

Jurist alltid med
Før utrykning settes det sammen et team med faglig kompetanse og reiser ut til helsefortlet for å snakke med involvert personell og ledere. Jurist er alltid med.

–  For oss er dette krevende, vi har mulighete til å ha med sakkyndige, men dette vurderer vi fortløpende, sier Rudi.

Også pasient og pårørende blir invitert til dialog, sier hun.

Relaterte saker
Informerer ikke avviste pasienter

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!