LÆRINGSUTBYTTE: – Sykehjemspasientene er multimorbide og komplekse pasienter, og sykehjem kan gi veldig godt læringsutbytte, sier prosjektleder Marit Halonen Christiansen i Legeforeningen. Foto: Thomas Barstad Eckhoff

Medisinutdanningen må skje også på sykehjemmene

Til tross for at stadig flere pasienter behandles i primærhelsetjenesten, foregår store deler av legeutdanningen på subspesialiserte avdelinger i spesialisthelsetjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Det er vanskelig å få studentene ut i primærhelsetjenesten, først og fremst på grunn av finansieringsmodellen Marit Halonen Christiansen

– Vi mener at studentene må få se bredden i legeyrket i større grad, og at alternative utdanningsarenaer – altså andre arenaer enn sykehus – vil være et viktig steg. Dette er fakultetene enige om, slik jeg forstår dem, men det er i dag vanskelig å få til rent praktisk.
Dette sier Marit Halonen Christiansen, som er prosjektleder for Legeforeningens arbeid med å se om medisinutdanningen henger etter samfunnsutviklingen.


Vil endre finansieringsmodell
Hun peker på at dagens system legger hindringer i veien for kvalitet:
– En del ting i dagens system gjør det vanskelig for eksempelvis fakultetene. Vi har flere stortingsmeldinger, som Primærhelsetjenestemeldingen, som forteller oss at det er i nettopp primærhelsetjenesten de fleste pasientene skal behandles, viser Christiansen til.
– Men det er vanskelig å få studentene ut i primærhelsetjenesten, først og fremst på grunn av finansieringsmodellen. Sykehusene får jo penger i rammebevilgninger mens primærhelsetjenesten ikke får bevilgninger for å ha utdanning.
– Det er et politisk mål om å satse på forebygging, som vi er helt enige i. Om veksten skal skje i primærhelsetjenesten, må vi ha utdanning her for å sikre at den skal være i samsvar med de behovene vi har for legetjenester i det norske helsevesenet.


Læringsutbytte i sykehjem
– Rent praktisk mener vi at vi må ta i bruk andre arenaer enn i den klassiske sykehusavdelingen, for eksempel ved sykehjem. Sykehjemspasientene er multimorbide og komplekse pasienter, og sykehjem kan gi et veldig godt læringsutbytte. Vi tenker også at avtalespesialister er en utdanningsarena som vil gi godt læringsutbytte. Men alt av læringsarenaer forutsetter at økonomien er på plass.

Dette foreslår Legeforeningen

ENDRET finansieringssystem for at fakultetene i større grad kan la studentene ha praksis der fakultetet mener det er hensiktsmessig.ØNSKE om mer bruk av andre praksisarenaer enn sykehus, både for å øke utdanningskapasiteten i Norge, men også for å vise bredden av legeyrket.AT alle leger som driver undervisning, bør ha pedagogisk kompetanse.EGNE undervisningsstillinger, for eksempel – men ikke begrenset til – etter modell av fordypingsstillinger for forskning.STERKERE studieledelse for å styrke klinisk undervisning og forbedre kommunikasjonen mellom klinikken og fakultetene.ØKT bruk av formative evalueringsformer. Gruppen mener at lengre tilknytningsperioder og økt bruk av mentorer vil legge til rette for dette.EN økt andel av leger bør utdannes i Norge.


– Vi må i større grad tenke at man skal være i en lengre periode på et sted enn å tenke at vi skal rekke over alt, tilføyer hun.


Vil styrke undervisningsstatus
Legeforeningen mener også at man må heve status på undervisningen, og at dette bør skje gjennom merittering og lønn – på linje med klinisk arbeid.
Norsk forening for allmennmedisin, som har avgitt sin mening i en høringsuttalelse, mener at det bør gis stimuleringstiltak for dem som tar pedagogisk skolering – også praksislærere i allmennpraksis. De mener tiltak som dette sannsynligvis er helt nødvendige hvis primærhelsetjenestens kapasitet til å undervise legestudenter skal økes.

Powered by Labrador CMS