UTFORDRING: Bruk av eksterne foredragsholdere på reklamemøter viser seg å være en utfordring, ifølge Statens legemiddelverk, som har gjennomført tilsyn med legemidelindustri-møter. Illustrasjonsfoto: Colourbox. Foto:

40 uanmeldte tilsyn på industrimøter i fjor

Statens legemiddelverk gjennomførte 40 uanmeldte besøk på møter mellom helsepersonell og legemiddelindustrien i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Legemiddelverket har ført tilsyn med legemiddelreklame siden 2007.
– Skjev fremstilling av medisinsk informasjon
I de 40 uanmeldte besøkene de foretok i fjor, ble det fattet 20 vedtak om brudd på regelverket, når det kommer til både skriftlig og muntlig reklame.

– En av utfordringene vi så i fjor var bruk av eksterne foredragsholdere som gir en skjev fremstilling av medisinsk informasjon, og hvor firmaet ikke retter opp i etterkant, eller forsterker den skjeve fremstillingen videre i informasjonen, forteller Christel Nyhus Bø ved Avdeling for legemiddelinformasjon, til Dagens Medisin.

Misvisende reklame
– Det mest alvorlige er de tilfellene der faglig misvisende reklame kan føre til feilbehandling av pasienter, sier hun.
–  Vi følger faste prosedyrer; dersom det ikke er brudd på forskriften så sender vi en tilsynsrapport der vi påpeker det som er bra og eventuelt mindre bra. Er det brudd så fatter vi et vedtak, og da har firmaet klagemulighet til Helse- og omsorgsdepartementet. De færreste klager, i fjor var det én klage. Den er ikke ferdigbehandlet ennå, så den kan vi ikke gi informasjon om, sier Nyhus Bø.

Ett av bruddene resulterte i tre måneder reklameforbud for et legemiddel.

Powered by Labrador CMS