Reklamestraff for villedende markedsføring av slankemiddel

Legemiddelfirmaet sanofi-aventis må betale 75.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring av slankemiddelet Acomplia (rimonabant).

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Statens Legemiddelverk har vunnet frem i sin klage mot markedsføringen av slankemiddelet Acomplia. Legemiddelverket mener at produsenten forsøker å lage en ny indikasjon for medikamentet gjennom reklamen, som fokuserer på «kardiometabolske risikofaktorer».
Overdrevet og feilaktig
«Acomplia er godkjent som tillegg til kostrestriksjon og mosjon ved behandling av pasienter med fedme. Acomplia er følgelig godkjent som et legemiddel som kan gi vektreduksjon, mens det først og fremst markedsføres som et nytt legemiddel mot kardiometabolske risikofaktorer».
«Sanofi-aventis driver en overdrevet og feilaktig markedsføring», skriver Legemiddelverket i sin klage til Legemiddelindustriforeningens Råd for legemiddelinformasjon.
Dømt i Sverige
Legemiddelverket fremholder også at sanofi-aventis har blitt dømt for det samme forholdet i Sverige, og at den villedende markedsføringen av produktet har pågått helt siden 2006. Det er en påstand som blir avvist av produsenten.
«I motsetning til svenskene, har vi i vår gjeldende annonse gjengitt fullstendig indikasjon på Acomplia midt i annonsen, og det skulle derfor ikke være tvil for leseren med hensyn på hvilke pasienter Acomplia bør anvendes», skriver sanofi-aventis i sitt svar.
Villedende
Råd for legemiddelinformasjon anmerker at produsenten gradvis har latt indikasjonen få en tydeligere plass i reklamen siden introduksjonen i 2006. De anser likevel at reklamen er villedende, og ilegger sanofi-aventis et gebyr på 75.000 kroner.

Powered by Labrador CMS