Slapp å dementere reklamefeil
Legemiddelfirmaet Amgen krevde at konkurrenten Roche sendte ut et dementi til en rekke leger som hadde mottatt en reklamebrosjyre med flere feil. Men Roche slipper å dementere noe som helst.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Amgen AB kontaktet konkurrent Roche og krevde at en reklamebrosjyre for anemipreparatet Mircera (metoksypolyetylenglykol-epoetin beta) ble stoppet fordi den inneholdt flere feil.
Samtidig mente Amgen at Roche skulle sende ut et dementi til helsepersonell som hadde mottatt brosjyren fordi et par av feilene var svært grove.
Stoppet brosjyre
Roche gikk med på å stoppe brosjyren og innrømmet at den inneholdt en del feil, og at disse feilene ville bli rettet opp. Men firmaet ønsket ikke å dementere feilene, dermed havnet saken hos Rådet for legemiddelinformasjon.
Urimelig krav
– Vi har allerede kommet Amgen i møte om feilene og har trukket brosjyren. Kravet om skriftlig dementi er etter Roches oppfatning urimelig og vil bryte med praksis i saker av lignende karakter, skriver Roche i sin redegjørelse for Rådet.
Saken oppklart
– Rådet benytter ikke dementi som en sanksjonsform. Saken anses som oppklart mellom partene, skriver Rådet i sin avgjørelse og ila ingen gebyrer.
DM-fakta: Dnlf og LMIs Råd for legemiddelinformasjon
• Opprettet 22. desember 1999 i henhold til Samarbeidsavtalen mellom Den norske lægeforening (Dnlf) og Legemiddelindustriforeningen (LMI).
• Skal tilstrebe at forholdet mellom leger og legemiddelindustri er åpent og redelig og ikke foregår på en måte som kan svekke tilliten til legene eller legemiddelindustrien. Skal påse at legemiddelinformasjon til helsepersonell og allmennhet følger retningslinjene.
• Rådet er uavhengige og avgjør saker som anses som brudd på Samarbeidsavtalen av 22. desember 1999, relevante offentlige bestemmelser og bransjeinterne retningslinjer.
Kilde: www.lmi.no
Flere artikler i nyhetsarkivet