PR-fremstøt i tusen knas

- Legemiddelindustriens PR-forsøk begynner å bli så tullete at vi blir provosert. Å sende vinglass med brukket stett i posten, gjør oss bare irritert, sier allmennlege Olav Thorsen. Administrerende direktør Lasse Petersen i legemiddelfirmaet Eli Lilly legger seg flat for kritikken.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Legemiddelindustriens fremstøt har ergret på seg mange leger den siste tiden. 3500 postpakker, som inneholdt et hvitvinsglass med brukket stett, var dråpen som fikk begeret til å flyte over for mange i forrige uke. Glasset skulle symbolisere skjørhet - i kampanjen for et osteoporosemedikament. - Totalt feilvurdert at legemiddelfirmaet. Vi vil ikke ha slike «gaver» i posten. Hva skal vi med et knust vinglass? Det skaper bare bryderi. Jeg for min del sendte glasset tilbake. Alternativet var å finne en container for glassavfall, sier Thorsen til Dagens Medisin. Unyttige fremstøt
Thorsen har mottatt mye av det han omtaler som tull og tøys den siste tiden. - Vi får baller, ballonger, plastbumeranger og jojo-er i posten. En og annen kulepenn kan være greit, dem kan man bruke til å skrive med. Ikke sjelden er forsendelsene så store at vi må ut på postkontoret for å hende dem. Vi vet ikke hva som kommer - og bruker dermed mye tid på dette tøyset, sier Thorsen. Han synes det er rart at legemiddelfirmaene ikke forstår at slike gaver får en reaksjon totalt i motsetning av hva de ønsker. - Nå er det slik at vi blir irritert når legemiddelkonsulenten fra firmaet banker på døren, sier Thorsen. Legger seg på rygg
Administrerende direktør Lasse Petersen i Eli Lilly legger seg flat for kritikken fra legene. - Vi forsøkte å være kreative, men i denne saken gikk vi for langt. Legene likte ikke å få knuste glass i posten. Noen måtte på postkontoret for å hente dem. Petersen forklarer fremstøtet med at man ønsket å vise hvor skjør menneskeryggen kan være, men han har ikke problemer med å medgi at PR-fremstøtet slo feil. I tillegg til telefoner til Dagens Medisin og innspill på Eyr har også flere leger kontaktet Eli Lilly direkte. - Vi har tilbudt oss å hente glassene hos legene, sier Petersen. På direkte spørsmål fra Dagens Medisin om hvor mye det kostet å sende ut 3500 knuste glass til landets allmennleger kan han ikke svare. - Men det var ikke dyre glass, sier den angrende direktøren. Knuser eget omdømme?
Byråleder Gry Rohde Nordhus i Apeland Informasjon sier til Dagens Medisin at mange firma undervurderer hvor kort tid det tar å rive opp en image man har brukt lang tid på å bygge opp. Uten å kommentere de knuste glassene, sier hun at bedrifter skal være svært varsomme med å gjøre noe som kan irritere, eller i verste fall, provosere kundene. - Det er ikke lurt å gjøre noe som skaffer kundene ekstraarbeid og får dem til å reagere negativt. Det går veldig fort å rive ned en image, sier Rohde Nordhus. Flere firmaer har erfart at godt omdømme raskt blir dårlig hvis man feiler med PR og kommunikasjon. Når det går feil...
- Når det gjelder selskap som har ødelagt sin image fordi de har gjort noe som har provosert eller irritert målgruppen, finnes det noen eksempler. Ett av dem er Nestle - og salget av morsmelkerstatning til Afrika. Salget ble fremstilt som om Nestle ønsket å tjente penger på de fattige. Firmaet ble anklaget for å feilinformere de fattige slik at morsmelkerstatning fremsto som bedre enn morsmelk. Et ferskt eksempel er Hydro. En mor mistet sin eneste sønn i en ulykke på en oljeplattform. Mye tyder på at selskapet har knepet inn på sikkerheten for å sikre egne marginer. - Det som imidlertid er generelt for disse eksemplene, er at det ikke nødvendigvis er krisen i seg selv som er ødeleggende for imagen, men hvordan man håndterer den, sier Gry Rohde Nordhus.
Opphav:

Dagens Medisin på nett / Dagens Medisin 19/01

Tine Dommerud

Powered by Labrador CMS