Nye regler for legemiddelhåndtering

Fra 1. mai overføres ansvaret for forsvarlig legemiddelhåndtering i helsetjenesten til virksomhetslederen. Den nye forskriften skal sørge for «tydelig plassering av ansvar», ifølge Helsedirektoratet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Den nye «Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp» trår i kraft 1. mai. Forskriften pålegger lederen av den enkelte institusjon eller virksomhet ansvaret for at håndteringen av legemidler er forsvarlig.
Får ansvar
– Frem til nå har delegering av oppgaver gått direkte fra lege til annet helsepersonell, uavhengig av om legen har vært leder for virksomheten. Fra 1. mai vil ansvaret for at institusjonen har en forsvarlig legemiddelhåndtering påligge virksomhetsleder. For eksempel skal ikke en tilsynslege på et sykehjem delegere oppgaver til de ansatte. Dette vil utelukkende være sykehjemsleders ansvar, skriver Helsedirektoratet på sine websider.
Gode rutiner
Kravene til virksomhetslederen er blant annet å sørge for riktig kompetanse på riktig sted, etablere ordning for internkontroll, implementere gode rutiner og nødvendig opplæring, samt sørge for å evaluere rutiner og praksis.
Den nye forskriften vil også gjelde utenfor helsetjenesten når det er helsepersonell som håndterer legemidler. Forskriften innebærer derimot ikke endringer i legens foreskrivningsrett.
Les mer om den nye forskriften hos Helsedirektoratet

Powered by Labrador CMS