Må betale dyrt for p-pille-reklame

Legemiddelfirmaet Bayer er ilagt et gebyr på 60.000 kroner for ubalansert reklame for p-pillen Qlaira.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Statens legemiddelverk mente at markedsføringsmateriellet for p-pillen Qlaira ikke var balansert og klaget til Rådet for legemiddelinformasjon.
– Vi er glade for at Rådet støtter vårt syn i denne saken, uttaler seniorrådgiver Bente Jerkø i Legemiddelverket.
Ubalansert om nytte og risiko
I følge legemiddelloven skal reklame for legemidler være nøktern og sann og ikke gi uriktige, misvisende eller villedende opplysninger. Legemiddelverket mente det aktuelle reklamemateriellet for Qlaira var ubalansert med hensyn til å presentere nytte og risiko.
Rådet mener reklamen kan gi inntrykk av at legemidlet er sikrere enn andre P-piller på markedet. Rådet er kommet til at reklamen er ubalansert gjennom bruk av ord som ”høy sikkerhet” og ”naturlig”, uten tilstrekkelig forbehold eller utdyping. En reklame for p-piller bør inneholde komplett informasjon, slik at legen kan foreta den nødvendige nytte/risiko-vurderingen.
Utelot informasjon
Legemiddelverket viser til at det i markedsføringen fokuseres på naturlig østrogen, god blødningskontroll og høy sikkerhet. Det er imidlertid ikke vist at naturlig østradiol har kliniske fordeler fremfor det syntetiske etinyløstradiol. Det er ingen informasjon om bivirkninger eller advarsler hva gjelder økt risiko for arterielle og venøse tromboser og tromboemboliske tilstander.
Legemiddelverket påpeker at dette er informasjon som er viktig for legen for å kunne gjøre det riktige valget ved forskrivning av hormonell prevensjon og det ved markedsføring av p-piller ikke er tilstrekkelig å ha med denne informasjonen i preparatomtalen. Det er heller ikke nevnt i markedsføringsmateriellet at Qlaira sammenliknet med en monofasisk kombinasjons-p-pille har vist å gi noe mer mellomblødninger.
Og i dette tilfellet fikk altså Legemiddelverket medhold i sin klage. (ln)

Powered by Labrador CMS