Døgntelefon om helse

En døgnkontinuerlig helsetelefon, bemannet av sykepleiere, er opprettet på Bygdøy. Privatpersoner kan bli medlemmer for 370 kroner i året. Den nye tjenesten eies og driftes av lege Jan Einar Vaage.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Telefontjenesten er inspirert av Call-center i England, og lege Jan Einar Vaage har kjøpt det engelske konseptet. Han sier til Dagens Medisin at forretningsideen til Norsk Helsetelefon 24 (NHT24) er å tilby et slags «Falken for mennesker».
- Folk har behov for å søke råd hos medisinsk kompetent personell. I dag finnes det ikke et tilbud med lav terskel og god tilgjengelighet i Norge.
Vaage tror at folk ønsker - og er villig til å betale for - tilgang til telefonibasert tjeneste. - NHT24 vil også omfatte tilbud på internett. Tilsvarende tjeneste i Storbritannia er mal for NHT24.
Omfattende
Vaage har ansatt tolv sykepleiere og skal ansette flere. Han sier at man på Helsetelefonen kan få:
- medisinske råd om hva man bør gjøre i en gitt situasjon,
l informasjon om sykdommer og medisinske tilstander,
- informasjon om hvor man finner nærmeste lege, apotek, tannlege etc.
Sykepleierne ved helsetelefonen har minst fem års erfaring og får, ifølge Vaage, omfattende opplæring og årlig videreutdanning: - Vi støtter oss på verdens ledende verktøy for medisinsk beslutningsstøtte (CAS), som sikrer konsistens. Algoritmene i CAS bygger på evidensbasert medisin.
Har tid til å svare
Alle samtale blir tatt opp og lagret.
Ifølge Jan Einar Vaage har callsenteret i England redusert legevaktbesøkene med 40 prosent.
- Hvorfor tror du nordmenn vil betale for dette når de kan få det gratis på legevakten?
- Vi driver helseinformasjon også om astma og diabetes. Dessuten har våre ansatte tid til å snakke med pasienten i flere minutter. Legevakttjenesten har ikke det rådgivingsverktøyet som vi har.
Kan avlaste helsevesenet
- Til tross for fastlegeordning, organiserte legevaktordninger og 113-tjenesten, brenner en av tre inne med sine helsespørsmål. Derfor tilbyr vi medlemskap til våre medlemmer, sier Bodil Schnitler, nordisk leder for Personforsikring i If. Selskapet har inngått avtale med telefonen og kjøpt abonnement til sine medlemmer. Dette innebærer mer enn 90.000 kunder.
If mener hver femte nordmann ikke tar kontakt med fastlege eller legevakt til tross for at de burde.
- For oss er dette et viktig signal. Vi ser på Helsetelefonen som et bra supplement til det offentlige helsetilbudet i Norge, sier Schnitler.
Trenges ikke i Norge
Leder av Allmennlegeforeningen, Jan Emil Kristoffersen, mener dette er et tilbud man ikke trenger i Norge.
Egenomsorg handler om å mestre livshendelser og helserelaterte utfordringer - uten alltid å ha behov for profesjonell hjelp.
Døgntelefonen kommer i tillegg til mellom 15 og 20 telefontjenester jeg finner - ved en rask sjekk på Gule sider - som tilbyr lignende rådgiving om helse og livsproblemer, sier Kristoffersen.

Spørsmål Helsetelefonen svarer på:

- Min datter har falt ut av overkøyen og bitt seg i tungen, hva gjør jeg?
- Min 4 år gamle sønn har kastet opp og hatt feber i flere dager; hva skal jeg gjøre?
- Jeg har hatt smerter i brystet og ujevn hjertefrekvens; hva skal jeg gjøre?
- Jeg skal reise til Nepal; må jeg vaksineres?
- Jeg ønsker å bytte fastlege; hva gjør jeg?
- Vi er på ferie og min datter har tannverk; hvor er nærmeste tannlegevakt?

Ti på topp-spørsmålene:

- Magesmerter
- Diaré
- Hodepine
- Sår hals
- Oppkast
- Smerter i bryst
- Barn (1-4 år) med feber
- Smerter i rygg
- Barn (1-4 år) med oppkast
- Hoste
Lege Jan Einar Vaage opplyser at i cirka 50 prosent av henvendelsene anbefales pasientene å kontakte legevakten.

Dagens Medisin 11/08

Powered by Labrador CMS