
Digitaliseringen i helse – bedre enn sitt rykte
Det verserer mange myter om digitaliseringen av norsk helsevesen.
Etter å ha deltatt i flere debatter om digitalisering i helsesektoren, har jeg lagt merke til flere myter og påstander om datadeling i helsesektoren som bør nyanseres.
Myte 1: Digitaliseringen går tregt
Utviklingen i helsesektoren står ikke stille. Norsk helsenett og mange andre offentlige og private aktører utvikler stadig nye løsninger som skal gi helsepersonell og innbyggere den informasjonen de trenger, når de trenger den.
Før sommeren startet vi utprøving av Digitalt helsekort for gravide, sammen med leverandører, helsepersonell og gravide. Vi opplever stor pågang av helsepersonell som ivrer etter å komme i gang, noe som vitner om at vi treffer behovene.
Vi jobber tett sammen med leverandørmarkedet med Digitalt helsekort for gravide. Det vil si at journalleverandørene er med å etablere og justere løsningen sammen med oss. Leverandørene etablerer nå god funksjonalitet for helsepersonell direkte i journalløsningene, med funksjonalitet som beslutningstøtte og grunnlag for journalføring. Fastleger, kommuner og spesialisthelsetjenesten er med hele veien, med sine gode innspill. Dette danner et godt grunnlag for videre samarbeid og utvikling av tjenesten.
Et annet eksempel er tjenesten Pasientens prøvesvar, en ny nasjonal løsning som gjør det mulig å dele prøvesvar på tvers av helsetjenesten. Løsningen er nå i utprøving og blir gradvis tatt i bruk av flere helsevirksomheter. Helsepersonell sparer dyrebar tid og pasienten slipper unødvendige stikk når prøvesvar blir delt på tvers av behandlingsnivå og geografi. Store mengder prøvesvar har allerede blitt tilgjengelig for innbyggere og for helsepersonell, og flere ønsker å ta tjenesten i bruk.
Myte 2: Vi jobber ikke smidig med digital utvikling
Dette er feil. Både Pasientens prøvesvar og Digitalt helsekort for gravide er gode eksempler på hvordan vi utvikler raskt før vi starter utprøving i en avgrenset målestokk. Sammen med helsesektoren retter vi feil og høster ny innsikt som bidrar til justeringer og utvikling av løsningene. Først når vi er sikre på at løsningen gir verdi for innbyggerne og helsepersonell, oppskalerer vi. Og da gjør vi det så raskt som mulig.
Med denne fremgangsmåten begrenser vi risikoen, samtidig som at vi utvikler i takt med behovene til helsepersonell og innbyggerne.
Vi prøver ut, videreutvikler og skalerer.
Myte 3: Det går ikke an å dele helseopplysninger mellom nivåene i helsetjenesten
Det går absolutt an. Vi har en samhandlingsplattform som gjør det mulig å dele informasjon på tvers av aktører og nivåer.
Vi har bygd det tekniske grunnlaget som skal til for at helseopplysninger kan gjøres tilgjengelige for helsepersonell, innbyggere og leverandører. Den nasjonale plattformen for datadeling er på plass – grunnmuren er der.
Og vi har landets største innbyggerportal, Helsenorge, med 5,4 millioner brukere. Her finner alle innbyggere og deres pårørende nyttig og kvalitetssikret informasjon, som gjør dem i stand til å ta vare på egen helse.
Så vi er på vei. Utviklingsmønsteret og resultatene vi har fått frem den siste tiden, er nødvendig for å sikre fart og enda raskere leveranser fremover.