INN I RUTINENE: For at digitalt tilsyn skal være forsvarlig, må teknologien tas inn i daglige rutiner, for eksempel gjennom opplæring og tydelige prosedyrer, skriver Natalia Rystad, Erik Granberg og Lars Talstad.

Digitalt tilsyn på sykehjem og i hjemmetjenester – mer enn bare teknologi

Kamera- og sensorteknologi for digitalt tilsyn kan være en god støtte for kommunehelsetjenesten, men kommunene må ha et klart formål for teknologibruken.

Publisert

Bruk av teknologi slik som digitalt tilsyn, kan være en måte å yte helse- og omsorgstjenester på, som et verktøy eller hjelpemiddel i tjenestene. Digitalt tilsyn brukes både i hjemmet, på sykehjem og i andre institusjoner og innebærer at sensorer eller kamera gir beskjed til helsepersonell når det oppstår situasjoner som krever at personell ser til pasienten fysisk.

Eksempler på digitalt tilsyn:

· sensorer som sengematter/sensorlaken som registrerer fravær fra seng eller epilepsianfall

· bevegelsessensorer i rom som detekterer bevegelse

· døralarm som varsler ved passering

· falldetektorer som registrerer brå bevegelser etterfulgt av stillstand

· kameratilsyn utløst av sensorer ved hendelser (for eksempel fall, passering)

· kameratilsyn som åpnes/settes på av personale ved avtalte tidspunkt

Digitalt tilsyn og annen velferdsteknologi må vurderes helhetlig ut fra pasientsikkerhet og individuelle behov, og ikke bare for å oppnå mer effektiv ressursbruk. Når vi tar i bruk ny teknologi i helsetjenestene, er det viktig å vurdere både mulighetene og utfordringene. Teknologien må sikre pasient- og brukersikkerhet og være basert på tilgjengelig helse- og omsorgsfaglig kunnskap. Informasjonssikkerhet, personvern, etikk og omsorgskvalitet må også ivaretas.

Flere varsler om alvorlige hendelser

Det siste året har Helsetilsynet registrert en økning i antall varsler om alvorlige hendelser relatert til bruk av digitalt tilsyn i sykehjem og hjemmebaserte tjenester. Manglende alarmering fra digitalt tilsyn har i flere tilfeller ført til at pasienter ikke har fått nødvendig helsehjelp i tide, som igjen har resultert i alvorlige skader eller dødsfall. 

Ingen ble varslet da dementsyk mann gikk ut i kulda – døde to dager senere

Eldre kvinne ble funnet død – tilsynssak opprettet mot Karasjok kommune

At alarmer ikke utløses som forventet, kan for eksempel skyldes at sensorene ikke dekker hele området der pasienten beveger seg, feil i tekniske innstillinger, manglende rutiner for å kontrollere funksjonalitet, eller at systemene rett og slett ikke er egnet for formålet. I mange tilfeller har det også vist seg at ansatte mangler nødvendig opplæring for å håndtere både teknologien og de situasjonene som kan oppstå når den svikter.

Medisinsk utstyr og CE-merking

Digitalt tilsyn er ikke definert som en egen tjeneste i lovverket, noe som kan medføre utfordringer med hensyn til regulering og standardisering. Dette kan påvirke hvordan tjenesten implementeres og overvåkes, samt hvordan den oppfyller kravene til sikkerhet og kvalitet, inkludert CE-merking. Mangelen på klare juridiske rammer kan føre til usikkerhet om ansvar og rettigheter, både for tjenesteytere og brukere.

Kommunene har ansvar for å anskaffe utstyr som er egnet for det tiltenkte bruksområdet og oppfyller nødvendige krav. De må nøye vurderer formålet med å implementere digitalt tilsyn, opp mot de faktiske behovene til pasientene og forsvarlighetskravet. Dersom utstyret skal brukes til et medisinsk formål, omfattes det av definisjonene av medisinsk utstyr, jf. Medical Device Regulation (MDR) artikkel 2 nr.2. Da må kommunene anskaffe et CE-merket medisinsk utstyr, jf. Håndteringsforskriften §7.

I varselsakene som Helsetilsynet har mottatt det siste året, ser vi at enkelte løsninger for digitalt tilsyn ikke er CE-merket. Mangel på CE-merking kan bety at utstyret ikke er testet eller godkjent i henhold til kravene som stilles til utstyr som skal brukes i pasientbehandlingen, noe som kan utgjøre en risiko for pasientsikkerheten og bryter med gjeldende lovverk. 

Risiko og ansvar ved anskaffelse og implementering av digitalt tilsyn i helsevesenet 

Ved anskaffelser bør kommunene involvere både medisinsk og teknisk personell i vurderingen av hvorvidt utstyret er egnet til formålet – praktisk, teknisk og sikkerhetsmessig. For at digitalt tilsyn skal være forsvarlig, må teknologien tas inn i daglige rutiner, for eksempel gjennom opplæring og tydelige prosedyrer. Det bør gjøres risikovurderinger som ser på mulige feil, teknisk svikt og konsekvenser for pasientene. Særlig bør kommunene være oppmerksomme på eldre med kognitiv svikt.

Råd for å bidra til at digitalt tilsyn tas i bruk på en måte som gir bedre pasientomsorg:

  • Gjennomfør grundige risikovurderinger før anskaffelse og implementering
  • Sørg for tilstrekkelig opplæring av ansatte
  • Etabler klare prosedyrer for hva som skal gjøres når teknologien svikter
  • Påse at alt utstyr er CE-merket dersom formålet tilsier at det er nødvendig.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS