– Det er et gap mellom ønsket og faktisk praksis
Slik skal ny kunnskap om diabetes komme pasienten til gode.
FORSKNINGSPARKEN, OSLO (Dagens Medisin): På torsdagens DM Arena snakket leder i Senter for kvalitet i legekontor (SKIL), Nicolas Øyane, om hvordan ny kunnskap kan komme diabetespasienten til gode.
Se video av seansen øverst i saken!
– Vi har mye god og viktig forskning om diabetes. Utfordringen er at det vi allerede visste for 10-15 år siden, gjøres ikke i dag. Vi trenger også forbedringskunnskap om det vi allerede vet, slik at pasienten skal få en god tjeneste. Det er ikke ny kunnskap at det lønner seg å sjekke føttene, eller henvise til øyelege. Det skjer fortsatt ikke i dag, sa Øyane
Og fortsatte:
– Vi vet at det er et gap mellom ønsket praksis og faktisk praksis. Vi bruker e-læring, selv om det ikke er det beste middelet for å få helsepersonell til å gjøre noe nytt.
Videre ble det konstantert at god forskning og god kunnskap er vel og bra, men at det er nødvendig med et godt system i bunn. Ønsket fra SKIL er at den nye kvalitetspakken i diabetes skal handle mye om retningslinjer, men like mye om pasienten.
– Sammen tror vi da at kvaliteten blir bedre, slo Øyane fast.