Swensen slår inn åpne dører

- Vi vet at når folk ikke er fornøyd med en tjeneste, sier de ifra - også når et opinionsmålerfirma ringer, skriver Jan Emil Kristoffersen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Jan Emil Kristoffersen, leder for Allmennlegeforeningen

ELISABETH SWENSEN slår inn åpne dører i sitt debattinnlegg i Dagens Medisin (05/2009), der hun kritiserer Legeforeningens bruk av spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad befolkningen er tilfreds med fastlegeordningen.
Selvfølgelig er dette en telefonbasert opinionsundersøkelse og ikke vitenskap. Spørsmålene er ikke laget for på vitenskapelig grunnlag å belyse det faglige innholdet i fastlegens yrkesutøvelse, men speiler noen samhandlingsdimensjoner slik befolkningen opplever dem.
God veiledning
Det er viktig for beslutningstakere at grep som tas, har legitimitet i befolkningen, og denne typen undersøkelser kan gi god veiledning til både Legeforeningen, politikere og forvaltning. Lignende undersøkelser bestilles stadig av viktige samfunnsaktører som NAV og NSB etc.
Vi vet at når folk ikke er fornøyd med en tjeneste, sier de ifra - også når et opinionsmålerfirma ringer.
Misfornøyd gruppe
For en mer grundig analyse av fastlegeordningen er blant annet Norges forskningsråds forskningsbaserte evaluering, som ble presentert primo 2006, fortsatt en god kilde som jeg kan anbefale å lese på nytt dersom man er i tvil om at fastlegeordningen er en sjelden suksess som helsereform betraktet.
Elisabeth Swensen er et aktivt talerør for en liten gruppe som er misfornøyd med at den delen av helsetjenesten som i stor grad er eid og drevet av legene, fungerer så godt. Hennes påpeking av det metodologisk selvfølgelige må ses i lys av dette.

Referanse:
1. Sitzia J. How valid are patient satisfaction data. An analysis of 195 studies. Int J Qual Helath Care 1999 Aug; 11(4): 319-28

Debatt, Dagens Medisin 06/09

Powered by Labrador CMS