Nei til pasientbingo

Hvis vi skal klare å ta imot alle som trenger synshjelp i 2030, må vi starte å tilpasse tjenestene nå: Ta optikerens kompetanse og tilgjengelighet i bruk!

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Innlegg: Sigrid Midtbø Storkås, styreleder i Norges Optikerforbund
Helle Falkenberg, nestleder i Norges Optikerforbund

«PASIENTER FÅR unødvendige og varige synsskader på grunn av forsinkelser i spesialisthelsetjenesten. Dette skjer pasienter i alle aldre, men oftest hos dem med kronisk sykdom. Forsinket oppfølging og sen vurdering er hovedårsaken, noe som indikerer mangel på kapasitet innen øyehelsetjenesten på sykehus».

Denne sterke konklusjonen ble nylig publisert i artikkelen «Surveillance of sight loss due to delay in ophthalmic treatment or review: frequency, cause and outcome». Forsinket oppfølging (76 prosent), forsinket behandling (8 prosent) og at henvisninger forsvinner i systemet (7 prosent) har skylden. Tallene gjelder Storbritannia, men er situasjonen bedre i Norge?

UNDER PRESS. Øyehelsetjenesten i Norge er under press. Mediene viser stadig enkeltmennesker som mister syn, selv om de har vært under oppfølging hos spesialisthelsetjenesten. Kapasitetsutfordringene hos øyelegene vil øke fremover. Dessverre er det slik innen øyehelse at flere nye forslag går på mer sentralisering, nye siloer for pasientoppfølging – og at nye tjenester legges inn mot øyelegene og spesialisthelsetjenesten.

Optikerne er den største øyehelseprofesjonen i Norge. Samfunnet viser til samhandling, oppgavedeling og mer helsehjelp i førstelinjen fremover. Ta optikerens kompetanse og tilgjengelighet i bruk! Skal vi være klare til å ta imot alle som trenger synshjelp i 2030, må vi starte å tilpasse tjenestene nå.

SAMSPILL. Norske optikere tar mer ansvar enn før og henviser færre pasienter til øyelege. I 2001 ble fire prosent av pasientene henvist. Pågående forskning sier 3,5 prosent. Det er samsvar i mer enn 80 prosent av henvisningene fra optiker, ifølge en fersk studie fra Høgskolen i Sørøst-Norge. Dette viser et potensial for å avlaste spesialisthelsetjenesten ytterligere ved å standardisere pasientforløp og se mulighetene som ligger i oppgavedeling. Mer samarbeid mellom fastlege, skolehelsetjeneste og lokal optiker er også nødvendig.

Optiker bør utføre flere av de samme undersøkelsene som øyelegen og bruke diagnostiske medikamenter oftere. Ved å undersøke øyebunnen hos pasienter med katarakt og ta mer ansvar ved å utrede før henvisning for glaukom, kommer flere til øyelege i rett tid. Norges Optikerforbund jobber aktivt for at optikere skal avlaste spesialisthelsetjenesten i større grad, som for eksempel i Skottland.

PASIENTBINGO. Øyelegene kan bli bedre på å gi tilbakemelding via epikrise, noe de gjør kun i seks av ti tilfeller, viser tallene fra Norge. Epikrise er et lovpålagt krav. Å sørge for at pasienter ikke opptar plass i spesialisthelsetjenesten på bekostning av andre som trenger den mer, er viktig. Øyelegene må rett og slett bli flinkere til å sende pasienter tilbake til primærhelsetjenesten.

Det er skremmende at tallene fra Storbritannia så tydelig viser at personer med kronisk sykdom lider mest. De som vi allerede vet er utsatt – mister synet. Helsetjenesten følger opp med større tidsintervall enn hva som er forsvarlig. Slik «pasientbingo» rammer enkeltmennesker hardt og unødvendig. La optikeren være en del av løsningen!

Ingen oppgitte interessekonflikter

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 13/2017

Powered by Labrador CMS