Bayer får reklameforbud

Statens legemiddelverk har nedlagt et halvt års reklameforbud for Bayers p-pille Qlaira. Årsaken er gjentatt, ubalansert markedsføring.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Med ubalansert markedsføring menes blant annet forholdet mellom nytte og risiko. Det påpekes at informasjon om p-pillen Qlaira ikke har vært nøktern og har vært mangelfull når det gjelder opplysninger om mulige bivirkninger.
– Legemiddelverket er opptatt av at markedsføring av p-piller skal være nøktern og saklig. Særlig gjelder dette nyere p-piller, uttaler avdelingsoverlege Steinar Madsen i Legemiddelverket til Dagens Medisin. 

Tidligere ilagt gebyr
For omkring ett år siden ble Bayer ilagt et gebyr på 60.000 kroner for ubalansert reklame for p-pillen Qlaira. Det var Statens legemiddelverk som hadde klaget reklamen for p-pillen til Rådet for legemiddelinformasjon.
Også møter
Som reklame regnes enhver form for skriftlig og muntlig omtale, bilde og utdeling av prøve på legemiddelet. Forbudet gjelder også alle former for indirekte reklame, som møter om bruk av p-piller der Qlaira ikke nevnes spesielt.
Reklameforbudet er redusert til seks måneder, gjeldende fra 21. februar i år. I denne perioden kan Bayer ikke markedsføre Qlaira verken skriftlig eller muntlig.
Brev til legene
Legemiddelverket skriver at reduksjonen i tid forutsetter at Bayer sender brev til leger som har mottatt en ubalansert reklamebrosjyre, der det gjøres klart at denne brosjyren ikke skal legges til grunn for forskriving av Qlaira.
Bayer kan klage Legemiddelverkets vedtak inn for Helse- og omsorgsdepartementet.
Svikt i kontrollrutiner
Folderen skulle ikke vært gitt ut i den formen den hadde, vedgår Bayer. Kim Hannisdal, sjef for samfunnskontakt i Bayer Schering Pharma Skandinavia opplyser at informasjonsfolderen er trukket tilbake, og at det samtidig er sendt brev til helsepersonell som har fått den tilsendt.

-  Legemiddelreklame må, og skal, gi et balansert og nyansert bilde av forholdet mellom nytte og risiko. Denne folderen gjorde ikke det godt nok, her har våre kontrollrutiner sviktet, sier Hannisdal.

Tar det fulle ansvaret
Han legger til at det ikke er bra at selskapet også i fjor ble ilagt gebyr for ubalansert markedsføring.

- Helsepersonell, pasienter og myndigheter skal kunne forvente mer av oss. Regelbruddene er ikke utslag av vond vilje eller et ønske om å ”tøye strikken”. Feilene skyldes svikt i våre kontrollrutiner forårsaket av en tid med personellmangel og mangelfull opplæring av nytt personell, men det unnskylder ingenting. Selskapets ledelse tar ansvaret og beklager det som har skjedd, sier Hannisdal.
Bayer iverksetter nå tiltak for å styrke den interne kontrollen av markedsføringsmateriell. 

Denne saken ble oppdatert med kommentar fra Bayer 17. februar  kl 1230.
 

Powered by Labrador CMS