FORSKJELLER: Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, sier at konsekvensen av å innføre Pakkeforløp hjem i sin nåværende form, kan bli store forskjeller fra kommuner med mye ressurser til mindre kommuner. 

Foto:

– De opprinnelige målsettingene for Pakkeforløp hjem har gradvis forvitret

På sitt beste kunne Pakkeforløp hjem vært med å sikre en systematisk gjennomgang av pasienters individuelle behov, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen. 

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Pakkeforløp hjem skal i løpet av 2022 være et tilbud til alle pasienter som får en kreftdiagnose. 

Pasientene skal få avdekket sine individuelle behov for tjenester og oppfølging utover selve kreftbehandlingen. 

Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen sier at på sitt beste kunne Pakkeforløp hjem ha vært med å sikre en systematisk gjennomgang av pasienters individuelle behov.

– På den måten kan pasientsikkerheten bli løftet og usikkerheten mange opplever, bli redusert.

– Vil snuble ved startstreken
Ross forklarer at slik pakkeforløp er ment å fungere skal pasientene få tilbud av kommunene om en systematisk avdekking og oppfølging av ulike behov utover den medisinske kreftbehandlingen. Oppfølgingen skal være lik uavhengig av kommunetilhørighet.

– Kreftkoordinatoren bør ha en sentral rolle i koordineringen av det kommunale tjenestetilbudet for pasientene, men pakkeforløp hjem skal også være et likeverdig tilbud i de kommunene som fortsatt ikke har etablert denne viktige rollen.

Hun påpeker at pakkeforløp hjem hadde en intensjon om å gi det største løftet innen kommunal kreftomsorg på mange år.

– Men de opprinnelige målsettingene for Pakkeforløp hjem har gradvis forvitret gjennom prosessen.

– Kreftforeningen frykter at ordningen med Pakkeforløp hjem vil snuble ved startstreken i sin nåværende form.  

Ross utdyper at forpliktelser som ansvarliggjør utøvende tjenesteledd ikke lenger er en del av ordningen.

– Ordlyden «skal» og «må» er byttet ut med «kan» og «bør». Vi frykter at konsekvensen av dette vil bli at implementering og gjennomføring av Pakkeforløp hjem både kan og vil bli nedprioritert i kommunene, noe som i sin tur kan skape store ulikheter i hele landet. 

Generalsekretæren sier at konsekvensen av å innføre Pakkeforløp hjem i sin nåværende form, kan bli store forskjeller fra kommuner med mye ressurser til mindre kommuner. 

– Dermed blir ikke tilbudet til kreftpasientene og deres pårørende likeverdige, uavhengig av hvor i landet de bor, slik som var hensikten.

– En gyllen mulighet
– Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft skal bidra til at det blir en mer systematisk avdekking av pasientens individuelle behov, det vil si behov som går utover selve kreftbehandlingen og oppfølgingen, uttaler assisterende divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Morten Græsli i en pressemelding. 

Ross viser til målsettingene i Hurdalsplattformen om forbedring av samhandlingsreformen og å utvikle en kommunehelsetjeneste som er nær og forberedt på å møte helse- og omsorgsbehovet til en befolkning i endring, i tillegg til økt pasientsamarbeid mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. 

– På kreftområdet vil ikke regjeringen få til dette med mindre de innfrir intensjonen som en gang forelå i pakkeforløp hjem.

– Myndighetene må standardisere denne ordningen på lik linje som man i sin tid gjorde med de diagnosespesifikke pakkeforløpene i sykehuset, sier Ross.

– Ansvaret pulveriseres
Generalsekretæren etterlyser tydelig ansvarsplassering. 

– Det må fremgå klart hvem konkret som har ansvar for at behovskartleggingen blir gjennomført og for at kartleggingen registreres. Det må gjennomføres fordi ansvaret pulveriseres når det legges opp til at flere kan gjennomføre dette som; lege, sykepleier eller forløpskoordinator. Sistnevnte er ikke nødvendigvis helsepersonell og det er ikke holdbart.

For å lykkes med pakkeforløp hjem, sier Ross at pasienten må stilles spørsmålet «hva har du behov for der du bor?», i tillegg til måleindikatorer for å monitorere pakkeforløp hjem i kommunene. 

– Tydelige forpliktelser for tjenestene: skal/må, ikke bør/kan, og tydeligere struktur: hvem har ansvar for kartlegging av behov, og hvem har ansvar for å følge det opp, poengterer Ross. 

– Resultatet av fravær av de ovennevnte punktene innebærer at pakkeforløp hjem vil skape et ulikt tilbud og en ulik oppfølging av pasientene ut fra hvilken kommune de tilhører. Dette er stikk i strid med det pakkeforløp hjem skal sørge for.

Powered by Labrador CMS