– Målet er at du som pasient skal få en oppfølging som er tilpasset ditt behov, sier Jan Frich.

Foto: VIdar Sandnes

Mener pasientens behov skal styre oppfølgingen

De nærmeste årene vil stadig flere pasienter få tilbud om digital oppfølging hjemme hos seg selv. I sykehusene i Helse Sør-Øst pågår det i dag over 70 initiativ knyttet til tjenester for hjemmeoppfølging.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Helse Sør-Øst RHF skal etablere en regional plattform som skal bidra til at disse tjenestene henger sammen og fungerer sømløst og helhetlig, skriver de.

Bedre tilpasset ditt behov
–  Gjennom digitale verktøy og samarbeid kan vi raskt fange opp en pasient som er på vei til å bli dårlige og som trenger rask oppfølging. Hvis alt går bra kan man kanskje vente med kontrolltimen, sier Jan Frich, viseadministerende direktør med ansvar for medisin og helsefag i Helse Sør-Øst RHF.

Og legger til:

– Målet er at du som pasient skal få en oppfølging som er tilpasset ditt behov.

En felles prosessplattfrom i regionen vil fungere som en slags dirigent som orkestrerer pasientforløpene.

Ulike plattformer
– Alle initiativene sykehusene våre arbeider med, er viktig for mange pasienter, samtidig som de gir verdifull erfaring knyttet til ulike former for digital hjemmeoppfølging. Utfordringen er at mange av disse initiativene utvikles stykkevis og delt, og på ulike plattformer, sier Rune Simensen, direktør for teknologi og e-helse i Helse Sør-Øst.

Han legger til at mange arbeidsprosesser fortsatt er manuelle. Det betyr at data som pasienten selv registrerer og sender til sykehuset, ofte ikke kan sammenstilles med data i andre systemer ved sykehuset.

Etter planen skal Helse Sør-Øst gjennomføre anskaffelsen av en prosessplattform i løpet av 2022.

Powered by Labrador CMS