Pleiepersonell og leger skårer høyest i undersøkelse om pasienttilfredshet
Folkehelseinstituttet (FHI) sin undersøkelse av pasienttilfredshet er gjennomført for andre gang.
Denne artikkelen er mer enn to år gammel.
Helse- og omsorgsdepartementet har gitt FHI i oppdrag å gjennomføre fem årlige målinger, hvor 2020-målingen er den andre i rekken.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i perioden 1. august til 31.oktoer, hvor pasientene rangerer sykehusene fra 0-100 på ni indikatorer:
- Pleiepersonalet
- Legene
- Informasjon
- Organisering
- Pårørende
- Standard
- Utskrivning
- Samhandling
- Ventetid
Den indikatoren som skårer høyest på nasjonalt nivå er pleiepersonal som får 76 poeng og legene som mottar 75 poeng.
Samhandling og utskriving skårer lavest i spørreundersøkelsen.
FHI vurderer det slik at pasientene i Helse Midt-Norge RHF har gitt skår som er statistisk signifikant høyere enn gjennomsnittet for RHF-ene på fire av ni indikatorer.
Indikatorer som ventetid og standard hadde størst svarvariasjon.
Alle resultatene finner du i rapporten her, og under FHIs sider er egne rapporter for alle helseforetakene.