Illustrasjonsbilde fra Oslo universitetssykehus.

Foto: Vidar Sandnes

Pleiepersonell og leger skårer høyest i undersøkelse om pasienttilfredshet

Folkehelseinstituttet (FHI) sin undersøkelse av pasienttilfredshet er gjennomført for andre gang.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Helse- og omsorgsdepartementet har gitt FHI i oppdrag å gjennomføre fem årlige målinger, hvor 2020-målingen er den andre i rekken.

Undersøkelsen tar utgangspunkt i perioden 1. august til 31.oktoer, hvor pasientene rangerer sykehusene fra 0-100 på ni indikatorer:

  • Pleiepersonalet
  • Legene
  • Informasjon
  • Organisering
  • Pårørende
  • Standard
  • Utskrivning
  • Samhandling
  • Ventetid

Den indikatoren som skårer høyest på nasjonalt nivå er pleiepersonal som får 76 poeng og legene som mottar 75 poeng.

Samhandling og utskriving skårer lavest i spørreundersøkelsen.

FHI vurderer det slik at pasientene i Helse Midt-Norge RHF har gitt skår som er statistisk signifikant høyere enn gjennomsnittet for RHF-ene på fire av ni indikatorer.

Indikatorer som ventetid og standard hadde størst svarvariasjon.

Alle resultatene finner du i rapporten her, og under FHIs sider er egne rapporter for alle helseforetakene.

Powered by Labrador CMS