Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

STARTHJELP: Mange er redde for å være fysisk aktive når de får ryggvondt, men å sette seg ned og slappe av vil ofte forlenge plagene. En app kan bidra til å få folk i bevegelse.  

Foto: Kai T Dragland

Studie: App hjelper personer med ryggplager

Ifølge ny forskning fra NTNU opplevde 52 prosent av pasientene stor bedring i ryggplagene etter å ha brukt appen i tre måneder.

Publisert: 2021-08-03 — 16.42

EGENINNSATS: Professor Paul Jarle Mork sier at man kan gjøre mye selv for å redusere ryggplagene gjennom trening og justering av livsstil. 

Foto: Anne-Line Bakken

Blant hundrevis av apper som hevder å kunne hjelpe folk med å håndtere helseplager, har en app kalt «selfBACK» vist seg å gi gode resultater for personer med vondt i ryggen. Det viser forskning fra NTNU, i samarbeid med forskere fra Danmark, Storbritannia og Nederland. 

Resultatene fra studien ble nylig publisert i JAMA Internal Medicine. 

Professor ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, Paul Jarle Mork, har ledet arbeidet med å utvikle systemet bak appen, sammen med førsteamanuensis Kerstin Bach ved Institutt for datateknologi og informatikk.

 

Spesialtilpasset hver bruker

Mork trekker frem hva han mener at skiller selfBACK fra andre helseapper. 

– Det er veldig sjeldent at brukere eller klinikere har vært involvert i utviklingen av en app og veldig få av de er basert på vitenskapelig dokumentert kunnskap eller evaluert i randomiserte kontrollerte studier. Denne appen gir skreddersydde råd om hvordan håndtere ryggsmerter. 

Appen gir brukeren råd om fysisk aktivitet og treningsøvelser, tilbakemeldinger for å håndtere smertene og forklaringer på hva ryggsmerter er. 

Appen skal hver uke gi pasientene en spesialtilpasset plan. Den bruker kunstig intelligens og erfaringer fra andre personer med ryggsmerter. 

VEILEDNING: Appen gir råd om fysisk aktivitet og treningsøvelser. 

Foto: Kai T Dragland

Dersom brukeren underveis i spørreskjemaet trekker fram for eksempel søvnproblemer vil utdanningsdelen i appen være rettet mot å bedre søvnen.   

 Før du begynner å bruke appen, må du derfor svare på noen spørsmål, blant annet om livsstil og ryggplagene dine. Svarene dine sammenlignes med dem fra andre folk som bruker appen, og resultatene de oppnår ved å bruke appen. Dermed kan appen tilpasse rådene til nettopp deg, sier Mork. 

 

Ikke en erstatning 

Deltakerne ble spurt om eventuell fremgang tre, seks og ni måneder etter at de begynte å bruke appen. I kontrollgruppen svarte 39 prosent av pasientene at de hadde opplevd stor bedring i ryggplagene, mot 52 prosent i gruppen som benyttet seg av appen. 

Ifølge studien var sannsynligheten for å oppleve en stor bedring rundt 32 prosent høyere for de som brukte selfBACK-appen. 

– Det er viktig at appen ikke er en erstatning for klinisk behandling, men et tillegg til behandlingen. Hvis du for eksempel går til fysioterapeut en gang i uken for ryggsmerter, så gir appen deg en støtte i mellomtiden, sier Mork. 

Han legger til at for de aller fleste kan det være vanskelig å gjennomføre råd man får om trening og øvelser alene, hvis man ikke har støtte eller veiledning undervegs.

Paul Jarle Mork opplyser at han ikke har interessekonflikter i forbindelse med saken og opplyser om at den aktuelle appen ikke er kommersialisert.  

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!