Legemiddelselskap betalte for kommunikasjonsarbeid

Kommunikasjonsbyrået King Street PR hjalp gruppen av klinikere som sendte brev til Helsedirektoratet og Helse- og omsorgskomiteen med arbeidet. Regningen tok legemiddelselskapet UCB.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

KOMMUNIKASJON: Kommunikasjonsselskapet King Street PR bistod Erik Fink Eriksen og klinikerne i arbeidet med brevet til Helsedirektoratet og helse- og omsorgskomiteen. Foto: King Street PR

Brevet om styrking av tilbud til pasienter med osteoporose pekte på tre problemstillinger; 1) reduksjon av DRG-takster gjeldende for benmåling på sykehus, 2) behov for styrking av osteoporoseutredning i ortopedisk regi, og 3) behov for oppdatering av nasjonale retningslinjer for utredning og behandling av osteoporose.

– Hvorfor er det et kommunikasjonsbyrå, betalt av et legemiddelfirma som forfatter brevet?

– Vi har forfattet brevet, vi er forfattere av innholdet. Vi har fått råd om struktur og hvor å sende det; til politiske personer og mot media, sier Erik Fink Eriksen.

– Det er kun strategisk, og spiller ikke noen rolle med tanke på legemidler på markedet.

– Hvorfor kommer det nå?

– Dette har vært noe vi har tenkt på lenge. Forrige gang vi forsøkte å henvende oss bidro de også. Vi i miljøet har etter ovennevnte konsultasjoner med helsedirektoratet følt behovet for den hjelpen, for å nå ut til de riktige instanser, politikere og media.

Om interessekonflikt sier Eriksen:

– Jeg har vært konsulent for de fleste legemiddelfirmaer på dette området både nasjonalt og internasjonalt.

Powered by Labrador CMS