Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

SÅR TVIL OM FORSKNINGSDATA: De prestisjetunge tidssskriftene The Lancet og NEJM har publisert data fra kilder det nå sås tvil om i en omfattende artikkel i britiske The Guardian onsdag. – Kvalitetskontrollen ser ut til å være for dårlig. Og på toppen av det er det risiko for rent forskningsjuks, sier Legemiddelverkets Steinar Madsen.

The Lancet varsler bekymring om Covid-19-studier etter avsløring

The Guardian har avdekket at et lite og ukjent analysebyrå som står bak data som blant annet har ført til at deler av den norsk-ledede studien på Covid-19 ble satt på vent. – Det er grunn til å være bekymret nå, sier Steinar Madsen fra Legemiddelverket.

Publisert: 2020-06-03 — 18.30


WHO og flere land har endret koronatiltak og behandling av Covid-19 basert på data fra et lite kjent amerikansk analysebyrå, skriver The Guardian onsdag.

Selskapet Surgisphere, hvis ansatte blant annet inkluderer en science fiction-forfatter, skal ha framskaffet databasen som er brukt i studier publisert i New England of Medicine og The Lancet, om legemidlet hydroxyklorokin.

LES OGSÅ
Tidsskriftene i kappløp om å være først – kan ramme kvaliteten på koronastudier

Selskapet hevder overfor The Guardian å legitimt ha anskaffet dataene fra mer enn tusen sykehus fra hele verden.

Resultatene av de vitenskapelige artiklene basert på disse, har gjort at land i Sør-Amerika har endret behandlingen av Covid-19, skriver den britiske avisen.

Ifølge The Guardian var disse dataene også grunnen til at WHO og forskningsinstitusjoner midlertidig stanset studiene på det kontroversielle legemidlet. Den globale WHO-studien som ledes fra Norge, og som skal se på lovende behandlinger mot Covid-19, stanset også den delen av studien som prøvde ut hydroxyklorokin.

WHO melder forøvrig onsdag at de gjenåpner testingen av hydroxyklorokin mot Covid-19, ifølge nyhetsbyrået AFP skriver VG.

Begge de prestisjetunge tidsskriftene The Lancet og New England Journal of Medicine publiserte studier på selskapets data. Surgispheres direktør, Sapan Desai, sto oppført som medforfatter på studiene, ifølge The Guardian.

Legemiddelverkets fagmedisinske direktør, Steinar Madsen, har flere ganger advart mot risikoen for juks i forskningen under pandemien.

– Det er grunn til å være bekymret nå, fordi både tidsskrifter og forskere kappes om å få publisert forskningen sin, sier han til Dagens Medisin.

– Kvalitetskontrollen ser ut til å være for dårlig. Og på toppen av det er det risiko for rent forskningsjuks.

– Nå trenger vi sikre svar fra gode studier, sier Madsen.

Onsdag publiserte The Lancet en bekymringsmelding om saken:

I en såkalt  «Expression of concern» skriver tidsskriftet at selv om de gjør en uavhengig gjennomgang av dataene som lå til grunn for studien de publiserte den 22.mai, og at gjennomgangen gjøres uten tilknytning til Surgisphere - så velger de nå å advare leserne om det faktum at det sås tvil om det vitenskapelige grunnlaget om studien.

De skriver videre at de vil oppdatere om så snart de framskaffer mer informasjon.

 

 

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

Nyheter fra startsiden

OSLO KOMMUNE OM OMSTRIDT JOURNALPROSJEKT

Helseråd Robert Steen

– Uaktuelt å forplikte oss ytterligere før vi får svar

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!