Derfor reagerer fastlegene på Melins grep

Fra sitt kontor viser fastlege Svein Aarseth hvorfor han mener Jesper Melins mange roller er problematisk. Se video.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin skriver i dag hvordan én mann, Jesper Melin, systematisk har skaffet seg mer og mer styring over sentrale funksjoner på fastlegekontorene. Gjennom en rekke selskaper i en omfattende selskapsstruktur styrer den danske gründeren og tidligere fastlegen stadig flere legers pasientjournaler, kommunikasjon med pasientene, betaling, fakturering og inkassovirksomhet.

Les også: Slik tok han styringen på fastlegekontorene

Én av dem som reagerer er fastlege Svein Aarseth, som også er leder i Rådet for legeetikk i Legeforeningen.

– Jeg synes det er betenkelig at det sitter egentlig én eier i alle posisjoner i forhold til det vi gjør. Melin eier både journalsystem, betalingssystem og skyløsningen. Vi er ganske spent på hva som skjer med vårt journalsystem fremover siden Pasientsky nå har kjøpt opp system X, sier Aarseth.

Les også: Legeforeningen: Flere leger vil vekk fra Melin

– Legene bør være mer «på»
På sitt legekontor på Frysja i Oslo viser Svein Aarseth hvordan journalløsningen System X er integrert med betalingsautomaten fra Melin Medical, og hvordan Melin Collectors står for inndrivning av krav. Pasientsky AS og Melin Medical eies av flere selskaper, som igjen ender i Melin Holding.

KJENNER IKKE IGJEN: Daglig leder i Melin Medical, Ingvill Hestenes, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av aggressiv inkassovirksomhet fra Melin Collectors. Foto: Lasse Moe

– Jeg som fastlege har egentlig bare et ønske om å være lege og overlate det administrative til andre. Det kan godt hende at vi bør være mer «på» og se hva som faktisk skjer med det folk skylder oss. Det må jeg innrømme at jeg vet for lite om. Men det er ikke ok at det blir masse penger å betale for pasienter i forbindelse med helsetjenester, sier han.

– Det hevdes at Jesper Melin så at det var noe som kunne gjøres lettere for legene, men det helt klart at det er pengestrømmen som generer inntektene for dette firmaet. Jeg får ikke noe annet enn det som står på regningskortet. Det som påbeløper av gebyrer tilfaller Melin Medical, sier fastlegen.

– Godt på vei mot monopol-situasjon
I avtalen som legekontoret har inngått med Melin Medical er det krav om at selskapet bestemmer hvilke underleverandører for inkassotjenester som skal brukes. Melin Medical har også kjøpt opp konkurrentene Credicare og Odin Kapital.

Les også:  Advokat: – Melin fester grepet om hele verdikjeden

– Når de har et slikt grep om primærhelsetjenesten er det usikkert å velge andre løsninger, rett og slett fordi vi ikke vet hvor godt de vil samarbeide fremover. Vi er helt avhengig av godt integrerte løsninger, sier fastlegen.

– Betyr det at vi kan se konturene av en monopolsituasjon?

– Ja, det spørs om vi ikke er godt på vei dit allerede. Melin Holding er blitt en stor aktør som sitter på veldig mange sider av bordet etter hvert, sier Aarseth.

Les også: Jesper Melin avviser monopol-kritikk: – Jeg har løst et stort problem for legene

Melin Medical: – Opp til kunden
Daglig leder i Melin Medical, Ingvill Hestenes, kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av aggressiv inkassovirksomhet fra Melin Collectors.

– Vi utfører inkassovirksomhet og inndrivningstjenester vegne av klinikkene. De aller fleste pasienter betaler for seg, men noen ytterst få gjør ikke opp for seg. Vi er opptatt av å følge lovverket, men vi mener også at det er klinikken og behandler som kjenner pasientene sine best. Derfor gir vi de muligheten til å si hvordan et krav skal følges opp, samt muligheten til å trekke et krav hvis de mener at skyldner ikke skal ilegges ekstrakostnader.

– Enkelt å droppe krav
Hun avviser at det er komplisert for legene å droppe slike krav.  

– Det å kreditere en egenandel eller krav kan gjøres på tre måter; direkte i journalsystem, i økonomisystemet eller ved å ta direkte kontakt med Melin Collectors som gjør det for dem.

– Noen mener det er uheldig at Melin Medical eier Melin Collectors ved at det gir egeninteresse i høye gebyr. Hva er din kommentar til det?

– Vi gjør innfordring- og faktureringstjenester på vegne av klinikkene for å avlaste dem på det administrative, slik at de kan gjøre det de er best på, nemlig å behandle pasienter. Vår oppfatning er at kundene ønsker å få betalt for tjenestene de utfører, på lik linje med andre tilbydere i Norge, sier Hestenes.

Powered by Labrador CMS