SAMMENHENG: Prisnivået på sigaretter har fortsatt betydning for forbruket, viser ny helseøkonomisk analyse. Foto:

Prishopp på tobakk gir lavere forbruk

Ved å øke prisen på røyk og snus med 10 prosent reduseres forbruket med 3,5 prosent, ifølge en ny analyse.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har helseøkonom Hans Olav Melberg undersøkt sammenhengen mellom pris på tobakk og forbruk i Norge.

– Bakgrunnen er at noen sier at tobakksprisene i Norge er så høye allerede at en ytterligere prisøkning ikke har noe å si for forbruket. Andre mener at en prisøkning fører til et man heller handler tobakk i Sverige. Derfor undersøkte jeg om prisen fortsatt er et effektivt virkemiddel for å redusere forbruket, sier Melberg, som er førsteamanuensis i helseøkonomi ved Universitetet i Oslo.

Fortsatt effekt
En lignende analyse fra 2007 viste at 10 prosent økning i prisen ga 4,5 prosent reduksjon i forbruket. 11 år senere viser den ferske analysen at pris fortsatt har effekt.

– Jeg finner at 10 prosent økning i prisen ser ut til å redusere forbruket med 3,5 prosent, sier Melberg.

Analysen baserer seg på ulike kilder og skiller mellom salg og forbruk. Med høyere pris reduseres salget i Norge mer enn forbruket fordi flere handler i utlandet. Likevel påvirkes også det totale forbruket. Melberg understreker at det fortsatt er en viss usikkerhet knyttet til analysen.

Norge i særstilling
Funnene er i tråd med internasjonale funn, som viser at forbruket reduseres med mellom 2 til 6 prosent når prisene stiger med 10 prosent.

– Det var likevel viktig å gjøre en analyse i Norge, da vi er i en særstilling med høye avgifter, men også høye inntekter, sier Melberg.

Les også: Helsedirektoratet vil ha dyrere alkohol

Helseøkonomen gir ingen råd til myndighetene.

– Det er ikke min oppgave å si om man bør øke prisene eller ikke. Men det blir feil å si at prisen ikke har noe å si for forbruket. Et annet faktum er at man ved å øke prisene ofte vil ramme de med svakest økonomi, sier Melberg.

Powered by Labrador CMS