Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

ME-mødrene trenger hjelp

12. mai er den internasjonale ME-dagen. Flere barn kan bli friske dersom foreldrene klarer å snu blikket fra barnas symptomer til egen frykt og fortvilelse.

Annons:

Live Landmark, mental trener og Lightning Process-instruktør

FORESTILL DEG at barnet ditt langsomt visner mellom hendene dine, samtidig som ingen kan forklare deg hva som foregår – eller hvordan du kan snu situasjonen. Fastlegen og sykehuset finner ikke noe galt.

De fleste av oss vil sette himmel og jord i bevegelse for å redde barnet – og vi blir mer slitne og redde enn vi noensinne har vært. Akkurat da er det ikke så lett å se at den inderlige kjærligheten til barnet, og det instinktive behovet for å hjelpe, etter hvert kan virke mot sin hensikt.

Det syke barnets bønn om å få være i fred, sammen med våre samvittighetsfulle forsøk på å bistå, kan faktisk bidra til å opprettholde ME-tilstanden.

«USUNN SYMBIOSE» Denne kronikken har blitt skrevet og forkastet over mange år. Det er vanskelig å løfte frem et problem uten at de som er i en livskrise, skal føle seg tråkket på. Det er utfordrende å få frem essensen i budskapet med den varme og omsorg som pårørende fortjener. Jeg vet hvor tøft det er, men jeg kan ikke lenger forsvare taushet. Jeg har erfart for ofte hvordan foreldre kan ha nytte av hjelp til å se på situasjonen med nye øyne.

– Herregud, jeg lever i en usunn symbiose med sønnen min. Jeg ser det nå. Jeg gjør ikke annet enn å fokusere på ham og symptomene hans, selv når jeg er på jobb. Jeg har blitt en del av problemet.

Utsagnet kom fra moren til «Sindre», en av de flere hundre foreldrene til barn med CFS/ME- diagnose jeg har truffet de siste syv årene i min jobb som mental veileder. De har kjempet mot Nav, de har kjempet for å bli hørt, og de har kjempet for at omverdenen skal tro på symptomene til barna deres. Og de har hatt det forferdelig.

FORTVILELSE. De færreste av disse foreldre var i utgangspunktet opptatt av sykdom og symptomer. De gjorde som vi foreldre flest; satset på at slitenheten gikk over og sendte barna på skolen som vanlig. Men symptomene gikk ikke over, for mange ble det verre. I møte med helsevesenet fant de ingen tegn på sykdom. Familiene ble derfor overlatt til seg selv sammen med Helsedirektoratets anbefaling om å «avpasse aktiviteter etter energinivå», for å unngå «intens og langvarig forverring». Dagene, ukene og månedene gikk. Fortvilelsen ble ubeskrivelig.

I møte med foreldrene snakker jeg om den naturlige redselen når barnet blir sykt, og stresset med en diagnose der det tilsynelatende ikke finnes noen kur. Jeg forklarer hvordan fokus på symptomer kan forsterke og vedlikeholde dem. Og jeg forteller at sinnsstemningen vår smitter på barna, selv om vi tror vi klarer å skjule den.

DÅRLIG SAMVITTIGHET. Moren til «Trude» fikk veldig dårlig samvittighet da datterens slitenhet ikke gikk over. Hun satte derfor alle kluter til, men helsevesenet ba henne ta det med ro og ta tiden til hjelp.

– Jeg følte meg som en dårlig mor. Da jeg ringte ME-foreningen, gikk alarmen for alvor. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte belage meg på å bruke tegnspråk for å unngå lyd. Jeg måtte skjerme henne fra sanseinntrykk for å hindre at hun skulle bli enda dårligere og måtte ligge i respirator fordi hun ikke lenger orket å puste.

«Trudes» mor ble livredd og lyttet selvfølgelig til rådene. Hun gikk til krig mot sykdommen, og fulgte med på hvert minste symptom for å ta kverken på «svineriet».

Det samme forteller moren til «Harald» 14 år. – Jeg matet ham, pleiet ham, og stelte ham som om han var komatøs. Jeg gjorde alt jeg kunne basert på den informasjonen vi klarte å få tak i. Men han ble ikke bedre.

ENDRINGENE. Så oppsøkte de veiledning og snudde på både atferd og holdninger. Bedringen kom raskt. Etter ti dager dro «Harald» på klassetur til London, mens «Trude» kunne gå på shopping på egenhånd allerede etter fire uker. Moren til «Juni» gjorde tilsvarende erfaring med sin12-åring. De sluttet med skjerming og hvile, og erstattet trøst med humor. Da endret alt seg.

– Vi la oss i sengen med henne og kikket på Ylvis-sketsjer. Vi lo og lo, og visste at i morgen må vi ingenting, men vi skal tenke på hva vi har lyst til å gjøre og at det gjør oss glade. Vi fokuserte på endring av tilstand og lyktes med det.

FEIGHETEN. Helsepersonell jeg møter, innrømmer glatt at de er for feige. De forteller om pågående, krevende, livredde løvemammaer, og at de velger å holde munn. En lege sa det slik: «Det er for sårt». En annen sa: «Jeg hadde ikke orket å blottstille meg ved å skrive om det». En tredje lege forteller: «Vi har forsømt oss. Det blir lett konflikt. Tilliten må gjenopprettes. Ikke alle klarer det. Da er det lettere å la det skure å gå».

Barnelege Mats Reimer bekrefter at de er mange som har erfart overbeskyttende foreldre til barn med somatisk sykdom, som kan påvirke barnets livskvalitet negativt. Det legene burde ha formidlet, har belegg i forskning. Den store Fit-Net-studien fra Nederland viste at to tredeler av ungdom med CFS/ME ble raskere friske ved hjelp av internettbasert kognitiv terapi. Studien løftet også frem en enkeltfaktor som kunne hindre tilfriskning: Mødrenes fokus på symptomer.

En ny studie viser at foreldres stress kan forverre symptomene.

GODFØLELSEN. For et halvt år siden ba foreldrene til «Arne» på 9 år og «Ellen» på 7 år om å få veiledning på eget stress rundt situasjonen. De sluttet å være opptatt av begrensninger – og fokuserte på glede og godfølelse samtidig som de hjalp barna med å snu sine symptomer. Siden da har kapasitet og aktivitet normalisert seg. I 2014 var barna noen dager på skolen. I år har de gått hver dag, med unntak av litt forkjølelsesfravær.

Historien deres ligner andres. Både helsevesenet og Helsedirektoratet er passive, mens ME-foreningens «eksperter» anbefaler å overvåke aktiviteter og symptomer for å unngå «overbelastning». Kveld etter kveld noterte foreldrene til «Arne» og «Ellen»: «Hatt 30 minutter besøk. Ble sliten. Terningkast 3».

– Det høres helt sykt ut når jeg sier det, men jeg gjorde det i flere måneder, sier en mor.

FORSKNINGEN. Historiene til disse familiene alene burde gjøre helsepersonell i stand til å møte dem på en bedre måte. Forskningen er likevel det sterkeste argumentet for at både helsevesenet og foreldrene bør gjøre noe annet enn det de gjør i dag. Barna må få hjelp til å komme ut av situasjonen. To ME-barn ble nylig friskmeldt etter veiledende samtaler med mor.

– Jeg lærte at ingenting er farlig, og at skjerming er det verste du kan gjøre, sier mor til «Arne» og «Ellen».

Interessekonflikter:
Som Lightning Process-instruktør har artikkelforfatterenholdt foredrag og konferanser, og hun har skrevet boken «Vekk meg når det er over».

Relaterte saker

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   2 + 5 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
NB! Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


  • Kjersti 12.05.2015 17:12:00

    Dagens Medisin: Problemet med innlegget er jo ikke atnoen blir såret (selvom dette var utrolig unødvendigpå ME-dagen!!!) Problemet er nivået på debatten: Live Landmark haringen medisinskfaglig utdanning og tilbyr et produktuten dokumentert effekt. som hun tjener seg søkkrik på! Trodde dere ønsket å fremstå som litt mer seriøse enn dette!!!! Og nå får hun også legge skyld på mødrene til pasientene for at de ikke blir friske... Hvor usaklig ønsker dere å framstå???

  • Lise Askvik 12.05.2015 17:04:00

    Live Landmark og jeg er begge journalister, vi har begge vært syke og vi er heldige som er blitt friske. At hun hjelper noen medpasienter er fint. Men at hun får seg til å tråkke på og sko seg ublu på sin pasientgruppe slik hun gjør, er meg helt ufattelig. Vil hun hjelpe syke og lidende eller vil hun bare bli rik på sitt LP til kr 15.000? At deltakerne må undertegne det mange opplever som en tasushetserklæring om kurset, taler for seg. Skumle saker trives best bak lukkede dører og lepper. Det hjelper ikke på troverdigheten at Live Landmark til det fulle bruker sitt mektige kontaktnett innen media og helsemyndigheter til fremme og som ryggdekning av LP. Live Landmark har lov til å prøve seg, men institusjonene bør tenke seg godt om når de lar seg bruke.Det kan nok være at LL har rett i at noen foreldres bekymring kan virke negativt inn på enkelte ME-syke barn, men som hun vet meget godt: enkelttilfeller utgjør ingen signifikant forskning. De er kun anekdoter, om enn viktige for de som opplever det. At Live Landmark -som vet akkurat hvor fortvilende ME kan være- påstår at kurset må koste såpass som 15.000,- for at deltakerne skal ha den rette innstillingen- peker i retning av at det virksomme stoffet i LP heter placebo. Og placebo skal ikke undervurderes, men det må forvaltes med klokskap og ikke med griskhet. Hvilken tiltro har Live Landmark til metodens fortreffelighet dersom den «motiverende» prisen fjernes? Er det prisen eller kursets innhold som fungerer?

  • Kjersti 12.05.2015 17:04:00

    Anonym lege: Eller... Lege kan du umulig være!Uansett: Det er ikke slik at ME-pasienter synesDet er nedverdigende med sykdom som er psykologiskbetinget. Det er bare det at de som lever meddenne grusomme sykdommen og deres nærmestePårørende kjenner at dette er en biologisk sykdom, noeny forskning også viser. For at ME-syke skal kunnebli friske, er det viktig at alle leger tar inn dette faktumog oppdaterer seg på ny forskning. Kun da kan ME-pasienterfå riktig behandling hos lege, og etterhvert ogsåde medisinene de trenger for å kunne bli friske!Så lenge noen leger nekter å forholde seg til nyeste forskning, får disse pasientene ikke mulighet tilriktig behandling!!!Og ja, jeg mener at de sykeste ME-pasientenetrenger skjerming. Helt i tråd med HelsedirektoratetsVeileder for de sykeste ME-pasientene!!!! Og ogsåfordi jeg selv har sett hvor galt det kan gå når ME-pasienterpresses til mer enn de klarer. Det har tydeligvis ikke du!!!

  • ME Interessert 12.05.2015 16:43:00

    Uff. Dette var kvalmende og litt pinlig måte og markedsføre seg på. Og så på denne dagen. Ytringsfriheten skal vi ta vare på, det er jeg enig i. Men er noe som heter timing og smaklighet.

  • Markus Moe, redaktør 12.05.2015 16:22:00

    Svar til flere: Vi har publisert dette innlegget fordi jeg mener det har en plass i debatten. Dagens Medisin (og andre medier) trykker i blant innlegg med kontroversielt innhold – innlegget som også kan oppleves sårende for noen. Det er en del av ytringsfriheten og den offentlige debatt.

  • Linda 12.05.2015 15:46:00

    Det er helt forunderlig hvordan enkelte prøver å markedsføre egen bedrift via såkalte seriøse debattinnlegg. Å bruke en hel pasientgruppe på denne måten er på et så lavmål at det egentlig ikke fortjener oppmerksomhet. Når et oppegående magasin, som Dagens Medisin, velger å trykke påstander, som ikke er underbygget av noe av den seriøse forskningen som foregår, ja, da blir jeg enda mere usikker på hvilken agenda som ligger bak.....Dette var fryktelig dårlig. Mye synsing og lite nyanserte og underbyggede påstander.......

  • vibeke kjellin, psykiatrisk sy 12.05.2015 15:39:00

    Jeg får helt vondt i magen. Som svigermor til en ME syk 26 år gammel gutt så kobler jeg denne artikkelen til å gjelde min datter også. Jeg ser hvordan de kjemper, sliter og drømmer. Nå har han vært syk i 10 år og det går opp og ned. Største redselen hans er å bli uføretrygdet og drømmen er å få seg høyere utdannelse. De ti årene han har vært syk har alle mulige behandlingsmetoder blitt prøvd, bla LP uten resultat. Mener artikkelforfatter at min svigersønn ville blitt frisk hvis min datter gikk i terapi/veiledning. Hun er vel like medavhengig som en mor ville vært. ME er en sykdom som rammer HELE familien.

  • Bjørn Ivar Sjåfjell 12.05.2015 15:23:00

    En bønn til Live.Kjære Live kan du være så snill å tenke over hva det er du sprer om deg av vranglære? Ja dine metoder kan hjelpe noen av de som har fått diagnosen ME/CFS. Men samtidig er din metode direkte livsfarlig for mange andre med samme diagnose. Enda har vi for lite kunnskap om ME/CFS og alle undergrupper som hører inn under diagnosen. Frem til vi kan skille mellom disse er det viktig at vi trør varsom frem og ikke kommer med bombastiske utsagn slik som du gjør. ME/CFS mødre trenger virkelig hjelp, det er det ingen tvil om. Det er en desperat situasjon å havne i når ditt barn blir så alvorlig syk. Ikke gjør denne situasjonen verre for mange ved å tilby dem mirakelkurer som garanterer bedring når det er noe du ikke kan love. Det er dessverre ikke så lett som du skal ha det til. Slik som du har beskrevet eksempler på i din artikkel fins det også mange eksempler på at din behandling har gjort vondt verre. Ha derfor litt ydmykhet med deg på veien videre og vurder dine ord og handlinger. Vi ønsker bare at ikke flere skal lide mer enn det de allerede gjør. Så kjære Live, vi forstår det er butikk i dette for deg, men for de syke er det snakk om liv og helse. Enkelte har til og med mistet livet på grunn av denne sykdommen.

  • KRM 12.05.2015 15:14:00

    Dette er helt utrolig lavmål. At en leverandør selger sine tjenester basert på foreldres avmakt og redsel er rett og slett uhørt. Og spesielt på ME dagen. Denne type markedsføring er usmakelig.At en journalist opphøyer seg selv til å sitte på svaret i et så komplekst sykdomsbilde som ME mens eksperter verden over forsker videre fortjener ikke fokus eller spalteplass noen steder. Hennes metode er meget omstridt ikke bare fordi den plasserer skylden på tilstanden enten på de rammede selv eller deres nærmeste men også fordi det hittil ikke er dokumenterte effekter på hennes Næringsvirksomhet.

  • Forsker 12.05.2015 15:14:00

    Kanskje noen norske leger burde merke seg hva prof. Betsy Keller, PhD , Itacha, NY nylig sa om ME på et fagseminar: "Given what we have learned in the past eight years about this illness, it is intellectually embarrassing to suggest that ME is a psycological illness."Kanskje på tide at visse kretser tar til seg ny vitenskapelig kunnskap om ME og forandrer sine kursanbefalinger. .!!!!!

  • Håkon Kjernli, ME-pappa 12.05.2015 14:45:00

    Etter å ha fulgt Live Landmarks innlegg en tid klarer jeg ikke lengre å ta henne alvorlig, men jeg forundres over at flere leger, og ikke minst, et antatt seriøst tidsskrift som Dagens Medisin gjør det. Kjære Dagen Medisin: neste gang bør dere i det minste oppgi dette under "interessekonflikter" : "LP er en omstridt metode, og blant de som responderte på ME-foreningens undersøkelse hevder 50% at effekten kun har vært negativ. Live Landmark har tjent et 10-talls millioner på sine kurs for denne gruppen. Forbrukermyndighetene i UK har forbudt opphavsmannen Phil Parker å hevde at metoden har effekt på noen sykdommer hvis han ikke legger fram vitenskapelig dokumentasjon - noe han hittil ikke har gjort".

  • Krystelle S.Bredrup 12.05.2015 14:42:00

    http://me-foreningen.com/meforeningen/?p=7447 Nei, jeg tror det er andre som trenger hjelp. Du Live Landmark, som stadig sparker oss som ligger nede, kun for å tjene deg søkkrik på LP-kvakksalveriet. Tenk å utnytte alvorlig syke og desperate mennesker økonomisk, og sko seg på at folk gjør "hva som helst" for å prøve å bli friske. Du trenger hjelp. Du trenger hjelp til å forstå. Du trenger å erfare på kroppen hvordan det er å ikke engang klare å ta seg en dusj, at man som tidligere tjente sitt levebrød ved å lære bort språk ikke lengre kan stave ordene riktig, at man må sitte å se på ungene leke, naboene griller og 16.maitoget durer forbi, alt dette gjennom vinduet. Og kom ikke å påstå at det er tankens kraft som gjør oss syke!! Jeg har gjennom hele sykdomsforløpet mitt tenkt positivt, jeg er ikke deprimert. Jeg er FYSISK syk. (Og, når jeg kjenner etter nokså kvalm...av å lese det samme svadaet ditt om og om igjen.)

  • Trine Rabben 12.05.2015 14:25:00

    Det er med forundring jeg ser at samtlige "kilder" som snakker varmt for Live Landmark velger å være anonyme. Hvorfor det? Er det fordi de ikke er den de utgir seg for, eller er det for at de faktisk ikke kan stå for det de sier? Er de fantasifigurer alle sammen? En lege som kaller seg selv "anonym lege" og som sier at han er redd for "hets" fra en pasientgruppe som han selv snakker nedsettende og uvitende om, kan man da ikke ta på alvor? Jeg har veldig vanskelig for å tro at dette ER en lege..Og jeg har veldig vanskelig for å akseptere at det er greit å reklamere for LP på den måten Live Landmark gjør, mens de som tar kontakt med kreftsyke for å helbrede dem blir hengt ut på alle vis.. For meg er det ingen forskjell på LP og healing. Har du troen så kan du flytte fjell. Har jeg hørt...

  • sur og bitter 12.05.2015 14:03:00

    M.E er en meget sammensatt og kontroversiell diagnose/tilstand.tror det er viktig for leger å være strenge med diagnoseringen. tror det er viktig å skille mellom m.e og kronisk utmattelse syndrom/cfs. gang på gang leser vi om spesielt damer som beskriver og sier de har m.e, for deretter å bli frisk av trening,spise riktig, alternative metoder som homeopati, biofon,kvante folk etc. tror det er store mørketall på de med diagnosen m.e som egentlig er mennesker med psykosmatiske/depresjons tilstander som kan jobbes med, med kognitiv tilnærming. dessverre ødelegger denne gruppen for de gjemte og bortglemte som leger/sykehus ikke kan og klarer å hjelpe. de ligger sengeliggende i flere år, med store smerter,nevrologiske,kardiologiske og immunologiske problemer som er objektive syke sett fra ett lege ståsted. hvorfor var det ikke så mye m.e snakk før, vel kanskje det har noe med at disse med m.e alltid har finnes men de har ikke hatt noen form for omtale for de er bortgjemte. Men i senere tid har en ny gruppe med mennesker kommet inn, de deprimerte/hypokondriske/ og utbrente. de står frem i media, de skal på død og liv mene det ene og det andre, og felles nevneren er at de har en "alvorlig sykdom", får hjelpemiddler som scootere,arbeidsstoler, tt kort og jakter etter midler som kan hjelpe dem, selv om de ikke har noen påviste somatiske funn i det hele tatt. er synd at denne gruppen som bare blir større og større ødelegger for de ligger alvorlig m.e syke.

  • Hilde 12.05.2015 14:03:00

    Du er dyktig, Live. Veldig godt skrevet, kunne ikke vært mer enig. Jeg har ME selv og det er lenge siden jeg meldte meg ut av ME-foreningen, da jeg følte de kom med bare skremselspropaganda. Jeg må også si at jeg som ME-pasient blir flau over alle de hissige kommentarene fra "med-pasienter"her. Hvordan kan man i det hele tatt regne med å bli tatt på alvor med en sånn oppførsel? Live skriver en flott og velmenende artikkel, så blir hun møtt med dette? Helt utrolig!

  • Ikke slå beina mine unna,lytt! 12.05.2015 13:46:00

    Det er noe som ikke helt henger på greip når overskriften er "ME-mødre trenger hjelp". Og dette sies på selveste ME-dagen. Dette er en ensidig artikkel! Er det slik at om man er en ME-mor, så HAR man et barn som blir frisk av å følge Lives oppskrift? Hva hvis teorien til Live ikke stemmer for alle? Denne artiklen er med på å gjøre det så mye vanskeligere for oss som ikke har barn med alvorlig utmattelse, men en egendefinert alvorlig sykdom. Problemet er leger som blander ME med utmattelse.Ser for meg samme overskrift på kreft-dagen: "kreft-mødre trenger hjelp". Det blir ikke det samme, fordi man da legger noe helt annet i hva hjelp er.Selvfølgelig trenger alle mødre hjelp, men det kommer jo an på hva som feiler hvert enkelt barn. Og hva med alle de voksene som har ME, er det også mødrenes feil?2014/15: Det har blitt publisert at forskerne nå kan stå ovenfor å utvikle en biomarkør via blodprøve. Rituximab har til nå vist effekt på to tredjedeler, fler har blitt friske. (Noen har fått tilbakefall når de ikke har fått mer rituximab). Forskere i Japan finner spesifikke avik i hjernen som er unike for ME. USA har kommet med to store rapporter. I den ene rapporten sier de helt spesifikt at pasienter blir misforstått og at foreldre ofte får skylda.Noen klarer ikke å skille mellom alvorlig utmattelse og ME, og da blir det fryktelig vanskelig! Det mest tragiske er at 'gladnyheten' publiseres på selveste ME-dagen. -artiklen vitner om ensidighet og er hypotesebasert!

  • Mette 12.05.2015 13:43:00

    Les heller dette brevet til Kong Harald fra Martin og 58 andre ungdommer med MEhttp://fryvil.com/2014/1/15/brev-til-kong-harald-fra-martin-og-58-andre-ungdommer-med-me/

  • Kjersti 12.05.2015 13:40:00

    Anonym lege: Det finnes heldigvis oppegående, "skikkelige" leger som engasjerer seg i ME og ME-forskning,Og de vet heldigvis at du tar feil!! For mange sykdommerer aktivitet et gode, selve kardinalsymptomet forME er forverring etter aktivitet. Heldigvis finnes detleger som setter seg ordentlig inn i fagfeltet og vethva de snakker om! Barn er ikke redde foraktivitet, de ønsker aktivitet. Men denne grusommesykdommen tar fra dem muligheten... I tillegg kommerbelastningen med å måtte forholde seg til legermed holdninger som deg, som slett ikke har roti forskning.

  • ME-syk 12.05.2015 13:32:00

    Jeg har vært syk med ME i 2,5 år etter kyssesyken. Mine barn var 1, 3 og 6 da jeg ble syk. Jeg har hele tiden fornektet at jeg er syk. Jeg har "tenkt" meg frisk. Jeg har latt som om jeg er frisk. Jeg har NEKTET å godt at det er noe i kroppen som ikke stemmer. Etter uendelig mange smeller med denne livsstilen har jeg ENDELIG skjønt at "hmmm... kanskje dette er noe fysisk likevel og ikke psykisk?" Må ærlig innrømme at jeg er drittlei av å lese all denne reklamen til LL

  • Åshild Langaas 12.05.2015 13:29:00

    Livet som ung ME-syk er utfordrende nok uten bedrevitende innspill som dette. Jeg er skuffet over Dagens Medisin som trykker dette tilsynelatende helt ukritisk. Som forelder til en syk ungdom kan jeg med hånden på hjertet si at jeg virkelig skulle ønske det var riktig at tanker og humor kunne gjort sønnen min friskere. Når skal barna våre få aksept for at de faktisk er syke?

  • Tuva 12.05.2015 13:14:00

    Nå skjønner jeg ENDELIG hvorfor jeg har ME! Det er ikke rart jeg er syk, jeg som ikke har sett nok på Ylvis!

  • Sidsel Haga 12.05.2015 13:14:00

    Et menneske som ikke har noen kompetanse og som tjener seg søkkrik på kursene hun påstår gjør så mange mennesker friske burde ikke få lov til å reklamere for sin egen virksomhet på denne måten. Fortvilte pasienter som ikke blir tatt på alvor i møte med helsevesenet, på grunn av legers og sykepleieres uvitenhet bruker tusenvis av kroner på kurs som i svært mange tilfeller gjør folk enda sykere. At Live Landmark nå har blitt "en kapasitet" som NAV og andre hører på er ikke mindre enn en skandale, synes jeg. Hva med andre såkalte alternative behandlere, f.eks. Snåsamannen, skal de og inn i behandlingen av MEpasientene?

  • Hege 12.05.2015 13:13:00

    Dette gjør meg rasende! For en belastning dette blir for mange av de som er rammet av ME, og IKKE utbrenthet! De fleste med reell ME diagnose, har en sammensatt fysisk sykehistorie, og er helt og holdent avhengig av sterke pårørende i sin kamp for tilværelsen! FY, til alle som utnytter og tråkket på disse!!!

  • Anonym lege 12.05.2015 13:07:00

    Mange leger vil kjenne seg igjen i den framstillingen Live Landmark gir i denne kronikken. For meg som lege, i hvert fall, er det åpenbart at kropp og sjel går hånd i hånd, og at mennesker er sosiale vesener som påvirker hverandre gjensidig. At passivisering og immobilisering er skadelig er en erfaring vi har gjort på felt etter felt. De som anbefaler skjerming og aktivitetsbegrensning ved CFS/ME har, så langt, ikke lagt fram studier som viser at en slik tilnærming fører til bedret helse og funksjonsnivå hos CFS/ME-pasienter, snare tvert imot. Det at gradvis trening og aktivitetsøkning ikke fører til bedring hos alle, og det at den sykes holdninger til og forestillinger om faren ved aktivitetsøkning kan påvirke utbyttet av trening, det sier seg selv. Slik er det ved de fleste tilstander: Behandlingstiltak har sjelden effekt hos 100 %, og pasientens forventninger til behandlingen har mye å si. Det betyr imidlertid ikke at man ikke bør tilby slik behandling. Tvungen aktivitetsøkning er neppe veien å gå, selv om noe av problemet når det gjelder CFS/ME er at pasientene utsettes for et sterkt press i retning av å regelrett unngå trening. Det er vanskelig for helsevesenet å forholde seg likegyldig til direkte skadelige helseråd om skjerming og passivisering. Men hvem gidder engasjere seg i dette? Det er bare å se på kommentarene i feltet her, så skjønner man hvorfor vanlige, skikkelige leger skygger banen. Ingen som gidder utsette seg for denne typen hets.

  • Tuva 12.05.2015 12:49:00

    Denne artikkelen gjør meg så ufattelig skuffet. Jeg er en 17 år gammel jente som har slitt med ME i 6 år. Jeg VET at jeg er syk. I starten da jeg fikk ME, så møtte jeg som oftest bare på skeptikere i form av leger, lærere, og andre. Jeg har følt i den siste tiden at vi alle har blitt flinkere til å se hva ME er, og til å se hva vi ME-syke trenger. Der tok jeg visst feil. Det er så altfor mange som mener at foreldrene gjør oss syke, noe jeg ser på som et tegn på dumskap. Hva hadde du gjort, om du var syk 24t i døgnet, og få kunne se det? Ville du distansert deg fra den personen som ser deg og hvor dårlig du er? ME er ikke psykisk. ME kan ikke komme av dine foreldres stress-nivå. Jeg vet ikke om NOEN som har blitt syke fordi "foreldrene fokuserer på symptomer". Og helt ærlig. Om du blir frisk av å forandre tankegangen din, og av å forandre kostholdet ditt, så har du nok ikke ME. Det kalles utbrenthet, og DET er psykisk. Altfor mange forveksler ME og utbrenthet. Lightning Process har aldri hjulpet noen som faktisk har ME. For man kan ikke tenke seg frisk fra en fysisk sykdom. Her hjemme fokuserer vi ikke på symptomer. Vi sitter ikke å prater om ME hele dagen lang. Vi har humor, og ler mye. Vi har det gøy sammen, på tross av sykdommen min. Jeg møtte en lege engang som sa "Sykdommen til Tuva kan umulig være psykisk. JEG har flere psykiske problemer enn henne."Jeg sier sjeldent at folk er dumme, men når jeg ser artikler som denne, så begynner jeg å lure.

  • Solgunn 12.05.2015 12:42:00

    Det har blitt BEVIST med 3 ulike forskningsstudier at ME er fysisk!!!Det ble publisert forskning i februar hvor de hadde funnet endringer i immunsystemet.Forskning som ble publisert i mars viste at de fant de samme endringene i sentralnervesystemet.Forskningen som ble publisert i april fant 4 feil i muskelcellene hos ME-syke, slik at energiopptaket i musklene ikke fungerer som de skal.Det er altså bevist at det er fysisk, og det skulle jeg ønske fikk hovedfokuset i dag.http://me-foreningen.com/meforeningen/?p=7447http://me-foreningen.com/meforeningen/?p=7598

  • skuffet pasient 12.05.2015 12:42:00

    Live Landmark kjemper hardt for sin bedrift...i England kom det vell forbud mot å reklamere for LP mot ME....opplevd at Live utøver hersketeknikker...hun prøver fremstå som "venn" med kjente leger som kjemper for ME saken...når forskninga nå når fram...hva skal Live da si ?? At hun ikke hadde ME selv siden hun ble frisk med LP....hun bør fokuserevpå at det er MENTAL trener -det er det hun er. Hjelpe de som sliter på de måten. Lp kurerer ikke alvorlig ME diagnose. Mental trening som koster 15000 - for å sitte i hennes hjemme-kjeller er spesielt!!!!Når hun på kurset også snakket om at LP kunne brukes opp mot Kreft ....så skjønner man hvilken dame hun er....

  • Pårørende og forh.v me-mamma 12.05.2015 12:32:00

    HURRA for Live Landmark! Nå har hennes forskning nådd virkelig nye høyder! Hun har endelig knekt koden for hva ME-sykdom: Endelig! Jeg er sååå glad! Fra for noen år siden har denne forskningen virkelig gjort gjennombrudd. Hun startet med tenk-deg-frisk-på-tre-dager, hun ble jo selv frisk på kun tre dager. Så utviklet dette seg videre til at man måtte bruke litt mer tid, tre dager er dessverre ikke nok for alle. -Man må ha flere kurs hos henne, da blir man frisk! Gjennom årene har dessverre mange likevel ikke blitt friske av hennes kurs, mange har faktisk bklitt sykere.(Men det snakker vi ikke så høyt om! Hysj!) Så da må hun jo, som den forskeren hun er, finne nye metoder for å komme i mål. Og endelig, endelig: Bli kvitt ME-mødrene! Ja, hurra! Dette er jo helt genialt! Mødrene kan ta seg en bolle, eller noen glass vin, og komme seg vekk. Mødrene kunne f.eks bli sponset med et langt opphold på en sydhavsøy? Så kunne alle barna sendes til Landmark, alle på en gang selvsagt, for slik er det når miraklene gjør gjennombrudd: Alt fikses fort og greit på kort tid. Hurra for Live Landmarks forskning! Jeg hadde aldri trodd at en journalist skulle løse ME-gåten. Men slik er det: Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner. Det må vi virkelig ha respekt for!

  • Kjersti 12.05.2015 12:28:00

    Forundrer meg at Dagens Medisin vil fremståså useriøse som dette? Forstår de kan ønske debatt, men hva medå holde debatten innenfor det som kommer fram iforskning?Slik det er nå hjelper jo DM Live Landmark med markedsføringav hennes produkt Lightning Process, et produkt som i beste fall ikke har noen virkning, men som svært ofte fører til forverring forME-pasientene! Og DM er jo også med på å henge ut mødre til barn med MEuten at det finnes noen som helst grunn til det.Det er jo rett og slett forkastelig! Skam dere Dagens Medisin!!!

  • Merethe 12.05.2015 12:07:00

    Som journalist er du god til å skrive, ordlegge deg og ikke minst få tilgang til media. Dette fører nok til mange penger i kurs-pakken din, jeg oppfordrer deg herved, på den Internasjonale ME-dagen, å bidra med en større pengesum til ME-forskning! Er du raus nok til det?Du viser til anonyme uttalelser fra leger og helsepersonell, til din fordel. Du fremlegger ME-foreningen som et skrekkens hus for syke mennesker, og alt dette gjør du gang på gang uten å blunke. Skam deg Live Landmark, som bruker den mest sårbare gruppen av syke mennesker vi har i landet, til å fremme din udokumenterte og ikke offentlig godkjente behandlingsmetode. Skam deg!Jeg er sikker på at du skal få svar på din tiltale i Dagens Medisin. Det kommer nok et innlegg som kan vise til mer dokumenterte kilder enn det du viser til av anonyme utsagn fra fornøyde brukere gang på gang.I min ME tilværelse, så er faktisk slike mennesker som deg, en større utfordring en hva hele denne sykdommen fører med seg til sammen. La oss være i fred Live Landmark, det er ikke du som kan gjøre oss frisk, det overlater vi til forskningen. Som tross alt sitter med kunnskapen, og ikke minst helt andre løsninger enn deg.

  • Merethe 12.05.2015 12:06:00

    Live Landmark, du er bare så utrolig kynisk å frekk! Tenk å bruke den Internasjonale ME dagen til å poste et innlegg som sverter tusenvis av barn og foreldre (men du velger å presisere mammaene)! Jeg slutter aldri å la meg sjokkere av dine utspill. Aldri.Du har ingen utdanning, doktorgrad eller kunnskap overhodet linket til helsesektoren. Du er journalist. At du, som mental trener i LP, kan tillate deg gang på gang, å snakke imot forskning som viser til stadig nye gjennombrudd rundt ME, viser bare hvor ufattelig grådig du er på din markedsføring av LP.Du velger å uttale deg som om du sitter med hele kunnskapen om ME. Du poster uten å blunke, historier om barn som har blitt friske - som DU har helbredet ved å snakke dem ut av sykdommen! Hvor mange kreftpasienter har du helbredet Live Landmark, hvor mange brukne ben har du grodd igjen? Kan du skille klinten fra hveten, kan du skille ME fra ulike utmattelsestilstander? Kan du poste, eller vise til, alle de tilfellene hvor din LP til kr. 16000 for tre dager, ikke har ført frem til dine Halleluja-høyder?Kan du, journalist Live Landmark, virkelig gå imot forskerteam over hele verden, og fortsette i det uendelige med historiene dine om Per og Pål, Eli og Kari, som etter uendelige år i sykesengen ble frisk etter din håndspåleggelse?

  • Ole 12.05.2015 11:54:00

    Tar alle disse feil ? Ref Landmark trenger en jo bare å tenke seg friskhttp://www.dagensmedisin.no/nyheter/gir-mer-til-me-forskning/

  • Mette 12.05.2015 11:49:00

    Live Landmark kjemper med nebb og klør mot å bli satt på sidelinjen som kvakksalver.Hun har null troverdighet når hun uttaler seg om ME. Live Landmark har ingen medisinsk kompetanse, hun er journalist som har tjent flere titalls millioner på å "behandle" ME-pasienter med et opplegg som i de fleste tilfeller er uvirksomt og ofte direkte skadelig.Phil Parker som har utviklet businesskonseptet er i hjemlandet England dømt for villedende markedsføring, det er ikke lov å hevde at kurset helbreder noe som helst.

  • Lottemor 12.05.2015 11:46:00

    En mer kynisk og pengegrisk "behandler" finnes vel ikke. Ren kvakksalveri! Å sparke de som allerede ligger nede kalles dette. Skummelt at mennesker som du Live får spalteplass i media.

  • Renate 12.05.2015 11:42:00

    I mine øyne er dette renspikket reklame for deg selv og ditt "tenk deg frisk" vås, LL...

  • Kristina K 12.05.2015 11:39:00

    Trist å lese dette. Er glad for alle som blir friske, og noen finner sin vei til friskhet med LP. Dette gjelder langt fra alle. Mange blir sykere. ME er en sammensatt sykdom med kanskje mange utløsende faktorer. Man blir selvsagt ikke kvitt infeksjoner og kroniske betennelser, lavt stoffskifte osv osv med å tenke positivt. Dette blir for dumt! Å publisere dette på ME-dagen er ett hån mot mange syke.

  • May Iren 12.05.2015 11:34:00

    Wow, jeg blir litt målløs! Dette blir som å putte alle lignende symptomer i en pott og beskrive det som èn sykdom. Det blir som å si til de med diabetes 1: Følg rådene som gies til diabetes 2 så blir du frisk. Det gjør man ikke, rett og slett fordi diabetes 1 og diabetes 2 må behandles forskjellig selv om de nesten har samme navn. Man gir heller ikke råd til de med diabetes 1 om å sakte øke sukkerinntaket samtidig som de finner seg en morsom hobby eller morsomme aktiviteter. Alle vet at dette ville vært forferdelige råd for en med diabetes.Det samme gjelder også innenfor CFS/ME-sekken. Pasienter må behandles forskjellig. Vi vet gjennom studier med vide kriterier at en del tåler trening og kan ha effekt av det. Men vi vet også gjennom andre studier, gjort med strenge ME-kriterier, at pasienter får symptomøking og blir sykere av trening. Denne forverringen kalles PEM. Forskning viser at ME kan påvises både ved hjernemålinger, cerobrospinalvæske, ergospirometri, blod osv. Det finnes mange (nyere) enkeltstudier som viser dette. Og mange forskere mener man beviselig kan skille mellom kronisk utmattelse, CFS og ME. Men så er det disse penga da. Det må bevilges MYE mer penger til forskning for å bekrefte diverse funn. Inntil vi har forskning som entydig kan konkludere til de forskjellige pasientene i sekken, må hver enkelt pasient bli lyttet til og behandles deretter. Budskapet til Landmark er viktig, men desverre kan budskapet forverre situasjonen til en del i sekken.

  • Elin Carlsen 12.05.2015 11:34:00

    Dette er jo bare pjatt for å fronte eget selskap og tjene masse penger på andre ulykke. Hvordan går det an å gå til angrep på en gruppe mennesker (me mamma) for ofte er det to voksne mennesker som har skapt dette barnet. Det vil da si at det ofte er to viksne som bestemmer (både en mamma og en pappa) Vet ME er en sykdom som rammes veldig forskjellig og da er det også sikkert mange veier ut av den, men først må det jo komme til en enighet om hva dette er for en sykdom. Heldigvis har mange leger og forskere i inn og utland begynt å se en løsning, og så langt sitter ikke den løsningen kun i hodet på mor ;-) NEI la de som har peiling på dette få uttalle seg i et viktig tema og la ikke "gale" mennesker som vil fronte eget selskap for å tjene penger få spalteplass.

  • Rammet 12.05.2015 11:27:00

    Jeg har lest boken hennes, og den er en endeløs forherligelse, et antjantelovendokument. Jeg leste om en kvinne som gikk på en kraftig smell fordi hun rett og slett gjorde for mye, og da hun ble syk, brukte hun masse energi på å lete etter en kur. Hun ble overbevist om Lightning Process, til den grad at hun i løpet av kurset lot seg verve som kursleder, i ren Tupperware-stil. Dette er nå hennes lukrative geskjeft, og gir en riktig hyggelig inntekt. Men: i og med at ME erfaringsmessig er en problematisk og til tider lemfeldig diagnose, kan hun ikke påstå at hun hadde det samme som alle de hun rammer med dette. Det er ikke greit at hun, meg bekjent uten noen medisinsk utdannelse overhodet, mener å vite hva alle disse barna/ungdommene er rammet av, og dessuten påstår at løsningen er at mødrene skjønner at de har sykdomsfremmende adferd. Dette må da være en grovt injurierende påstand? Jeg reagerer også kraftig på at ungene selv, og deres venner, deres søskens venner, kan lese i avisen (VG i dag) at det beviselig er den sykes mor som kan klandres for sykdommen. Hvilke implikasjoner får dette, spør jeg... Landmark legger her ekstra stener til byrden hos de rammede familiene. Mødrene trenger hjelp, i det har hun absolutt rett. De har langvarig syke barn, og Helsevesenet tilbyr ingen sikker behandling, ingen prognose. Det er en fortvilet situasjon! I tillegg må man takle slik offentlig uthengning. Kjære forskere i Helsevesenet: vær så snill, prioriter denne sykdomstilstanden!!

  • Kjersti 12.05.2015 11:07:00

    Det har skjedd mye på forskningsfronten innen fagfeltet MEbare dette siste året, i Australia, Japan og særlig USA:Det er funnet flere bevis for at ME er biologisk.Forskerne regner med å finne biomarkører innenkort tid. På nyåret fikk vi den grundigste gjennomgangav forskningsfeltet ME noensinne fra Institute Of Medicinei USA. Deres konklusjon er at ME er en ALVORLIG,KRONISK, SYSTEMISK SYKDOM.Helt lavmål å se bort fra all denne nye forskningenfor å selge et produkt, LP. Og å velge å henge ut mødre til denne alvorligsyke pasientgruppa... Hva blir disse barna syke av, da? For mye kjærlighet og omsorg... Nei, dette blirrett og slett for dumt, Live Landmark.

  • Nina E. Steinkopf 12.05.2015 11:07:00

    13-åring med ME prøvde å ta livet sitt pga. kurs i Lightning Processhttp://www.nrk.no/livsstil/forsokte-selvmord-etter-me-kurs-1.7891470

  • Hanne-Live Andersen 12.05.2015 11:05:00

    Forskningen på og kunnskapen om ME har kommet altfor langt til at dette våset kan bli tatt på alvor. Dette er bare en siste krampetrekning fra Landmark som vet hun er i ferd med å tape på alle fronter. Landmark er forøvrig journalist og derav svært dyktig med ord, men innehar ingen medisinsk utdannelse eller kompetanse.

  • Ingunn Stigen Fjeld 12.05.2015 10:30:00

    Det er bare trist å lese denne artikkelen. Her skytes det på svært syke barn og deres pårørende. Jeg er selv mor til en ME-syk datter. Hun startet sin sykdomsperiode som 20 år, altså ikke som mindreårig. Hun har vært så syk som det er mulig å bli. Og det er klart at det blir et stort fokus rundt sykdommen. Hun trengte hjelp og pleie og flyttet derfor hjem. Sterke smerter og stor hjelpeløshet, men midt i dette spredte hun glede og humor. Håpet om å bli bra ga hun aldri slipp på. Skulle positiv tenkning hjelpe, hadde hun vært frisk for lenge siden. Positivt fokus er bra, men det gjelder for alle sykdommer. Det kan lindre litt, men ikke fjerne sykdommen. Noen "eksperter" sier at veien opp skjer ved forsiktig opptrapping av trening. Det kan jeg dementere. Jeg har sett straffen av å ha gått et skritt ekstra. Jeg har også sett hvordan lyder, lys, berøring og rett og slett tenke for mye, vurdere ulike saker, har gjort henne verre, delvis isolasjon har vært nødvendig for å få nok ro. Heldigvis har hun blitt litt bedre det siste året, litt opp og ned, men i snitt opp. Og hun har vært så heldig å bli trukket ut til Rituximabstudien på ME-syke. Jeg tror dette er et riktig spor for mange av disse pasientene. Om ikke alle kan få hjelp av det, må vi takke for alle som får effekt. Det er stort at seriøse leger ser disse pasientene og prøver å hjelpe. Slutt med all sjikane av syke og deres pårørende. Vær nysgjerrige. Se og lytt. Fastlegen til datter har gjort nettopp det, stor takk til ham.

  • K Straume 12.05.2015 10:19:00

    Dette var faglig svakt og allment. Jeg har ikke hørt om forfatteren, men hun bør definitivt lese denne fra Helsedirektoratet https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/396/Nasjonal%20Veileder%20-%20CFS-ME%20Hovedversjon.pdf

  • Doktor 12.05.2015 10:16:00

    Støttes IKKE. Så er det skrevet. Mvh doktor som har for mye å gjøre til å drive polemikk med Landmark og hennes tilhengere.

  • MKM 12.05.2015 09:56:00

    Fornuft fra Husfruen. Vi har kommet mye lengre enn dette nå. Legg personlige problemer til side.

  • Trine Rabben 12.05.2015 09:54:00

    Det er direkte FREKT å gi mødre som tar vare på syke barn, ansvaret/skylden for barnas sykdom. Gjelder dette kreft, astma, ADHD, diabetes også? Eller er det bare ME som kan kureres ved at mødre begynner å le mer og bry seg mindre?Min datter har vært syk i 6 år. Vi har forsøkt nedtrapping, opptrapping, antibiotika, skjerming, samtaleterapi, LP, kostholdsendring, og vitamintilskudd.Min datter er akkurat like syk. Hun har gode dager og hun har helt fryktelige dager. Vi lever med dette hver dag, og jeg blir blodsint på at noen kan få så mye spalteplass for å spre sin kunnskapsløse propaganda som det L.L gjør.. "To ME-barn ble friskmeldt etter veiledende samtaler med mor" ?? Aldri har jeg hatt mere lyst til å hyle høyt over noe jeg leser i en avis. Det er bare så sinnsykt frekt.I flere år sto det øverst på min ønskeliste både til jul og bursdag: "EN klagefri dag fra min datter".Her i huset har vi mye humor og glede.Vi ler mye og høyt. Vi fokuserer på hvor heldige vi er som faktisk bor i et land hvor det å kunne ta vare på syke barn er mulig.Det må finnes andre metoder å selge LP på enn å skrive sånt søppel som dette faktisk er.

  • Husfruen 12.05.2015 09:49:00

    (forts fra komm over) ...pasientene som blir veldig mye sykere av leveregelen «ingenting er farlig, og skjerming er det verste du kan gjøre».Jeg har kontakt med mange foreldre til ME-syke barn. Min erfaring er at foreldrene gjennomgående er lite symptomfokuserte, selv etter mange års sykdom. Problemstillingen er snarere omvendt: Foreldrenes intense håp om snarlig bedring virker stressende og pressende på barna, som dermed presser grensene sine og blir sykere. Og helsevesenet er mer enn tøffe nok mot disse familiene. Alvorlig syke barn trues med barnevernet hvis de ikke møter på skolen. Hvor stress-reduserende er det? Hvilken sjanse får barna til å tenke at «i morgen må vi ingenting, men vi skal tenke på hva vi har lyst til å gjøre og at det gjør oss glade»? Det er også viktig å være klar over at ca 20% av ME-syke barn og unge (diagnostisert etter strenge kriterier) erfaringsmessig vil være ganske syke også om 25 år. Helt uavhengig av hvilke tanker de og foreldrene måtte tenke. La oss ikke gi barn eller foreldre skylden for en sykdom de aldri har bedt om og som de har fint liten mulighet for å kurere selv. De har det tungt nok som det er. Riktig behandling må avgjøres for hvert enkelt tilfelle, ikke sant? I tilfeller hvor sykdommen ikke kan måles og veies må løsningen bli: LYTT TIL PASIENTEN. VIS RESPEKT! Sørg for at i hvert fall ikke du som helsepersonell blir en stressende og «vedlikeholdende faktor».

  • Husfruen 12.05.2015 09:47:00

    La oss ta en titt på den tenkte diagnosen «vondt i armen». Det ville blitt en sekkediagnose, hvor blant annet armbeinsbrudd, skrubbsår, kuttskader, forstuinger, ulike typer eksem og kanskje til og med hjerteinfarkt ville inngå. Hvilken behandling skal man tilby for en slik diagnose? Styrketrening? En god hudkrem? Sengeleie livet ut? Psykolog for å lære å tenke positivt? Gips? Bandasje? Felles retningslinjer for behandling ville bli ganske intetsigende, ikke sant? Av typen Passe mengde bevegelse, Sunt kosthold og Lytt til pasienten. Altså ikke så ulikt Helsedirektoratets behandlingsanbefalinger for ME-syke.Man kjenner ikke årsakssammenhengen bak ME og det finnes ingen diagnostisk test. Mange leger setter dessuten diagnosen ME ut fra kriteriet utmattelse (nesten) alene. Det sier seg selv at pasientgruppen er sammensatt, med ulike behandlingsbehov. Det eneste virkelig gode behandlingsrådet fra Helsemyndighetene er derfor: Lytt til pasientenes erfaringer!I denne situasjonen anbefaler Landmark at helsepersonell må bli tøffere; de må øve press mot foreldre som har erfart at skjerming og hvile er nødvendig for at barna ikke skal bli sykere. Hun gir også en tydelig anbefaling om bruk av kognitiv adferdsterapi, en behandlingsform som ifølge pasientundersøkelser (se for eksempel ME-foreningens undersøkelse av mai 2012) har liten nytteverdi og ofte gjør ME-pasienter sykere. Samtidig poengterer Landmark at stress forverrer symptomene. Og hun glemmer å fortelle om alle pas... (forts)

  • lege 12.05.2015 09:03:00

    Bra. Du er skikkelig modig Landmark. Stå på. Får håpe det blir en konstruktiv debatt denne gang i stedet for flammekastere...

Nyheter fra startsiden

21 KVINNER FIKK FJERNET BRYST OG EGGSTOKKER

Leger og genetikere: – Alvorlig feilbehandling1

LANGE VENTETIDER PÅ NEVROKIRURGI

Sykehus sier de kunne ha avlastet OUS mer2

FJERNET BRYST OG EGGESTOKKER UTEN GRUNN

– Friske kvinner har blitt påført sykdom1

21 KVINNER FIKK FJERNET BRYST OG EGGESTOKKER

Vil gi kvinnene rettshjelp1

Kommende DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!