Mer til markedsføring enn til forskning

Ni av ti store legemiddelfirmaer bruker mer penger på markedsføring enn på forskning, ifølge ferske tall.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Tidligere påstander om at det satses mer på markedsføring enn på å utvikle nye legemidler har ofte fått kritikk fordi utgiftsposten også har inneholdt kostnader til blant annet administrasjon, skriver Läkemedelsvarlden.
Roche skiller seg ut
Nå viser det seg at ni av ti store legemiddelselskaper bruker mer på markedsføring enn på forskning, ifølge BBC News. De har hentet ut tall som spesifiserer hvor mye penger de ledende legemiddelselskapene bruker på markedsføring.
Et selskap skiller seg ut; Roche. De bruker noe mer på forskning og utvikling enn markedsføring - nær 300 millioner dollar mer. Deres forskningsbudsjett er på 9,3 milliarder dollar, og er dermed det nest største av alle forskningsbudsjettene.
Pfizer bruker 72 prosent mer på markedsføring enn på forskning. For AstraZeneca er tilsvarende andel 70 prosent.
Høyspesialiserte produkter
Selskapet Johnson & Johnson bruker dobbelt så mye penger på markedsføring som på forskning. Imidlertid har selskapet mange produkter innen hygiene og egenpleie.
Roche har produkter som er høyspesialiserte og ikke henvender seg til store pasientgrupper, i motsetning til Pfizer og AstraZeneca. Dette kan forklare selskapets balanserte utgifter til markedsføring, ifølge FiercePharma.

Powered by Labrador CMS