Dualismen i sykehuset må erkjennes

- Dualismen i sykehuset må erkjennes dersom vi skal få likeverdig behandling av transaksjons- og produksjonsdelen for IKT og kvalitetsmålinger.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Morten Jacobsen, forskningssjef Sykehuset Østfold og professor II UIO, UMB
Øivind Riis, IKT-utviklingssjef ved Sykehuset Østfold, 1. amanuensis Høyskolen i Østfold
Skal vi heve kvaliteten, tids og kostnadseffektiviteten, må dualismen i sykehuset erkjennes - og føre til likeverdig behandling av både transaksjons- og produksjonsdelen for støtteverktøy (IKT) og kvalitetsmålinger.
SYKEHUS SOM organisatorisk enhet er analysert fra mange ståsteder. I pressen, som elsker å individualisere problemer, mangler det ofte en årsaksanalyse utført med tilstrekkelig distanse. Ulike problemer avdekkes: «Glemt av sykehuset» og «for lange ventelister» er uttrykk for manglende evne til å håndtere kundelister og garantiutfordringer.
Kostnader og budsjettsprekker representerer et helt annet fokus for analyser av sykehusdrift, mens direkte feilbehandlinger og pasientklager er en annen prinsipiell tilnærming.
TO ULIKE BEDRIFTER? Men også i sykehus henger alt sammen med alt. Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre påpekte nylig ulempen ved å diskutere feil i sykehus i offentligheten, og at det ofte er to sider ved alle saker.
Kan det tenkes at sykehus er to nesten uavhengige organisasjoner som uavhengig av hverandre representerer ulike ideologier og målsetning?
Historier vil bli helt ulike om det er ledere eller helsearbeidere som forteller.
INTERESSEOMRÅDER. Ventelister, pasientflyt, økonomi og arbeidsvilkår for ansatte er typiske interesseområder for alle som ser sykehusvirksomheten som en serie av transaksjoner.
Utstyr, hjelpemidler, komplikasjoner og pasienttilfredshet er styringsparametere som i liten grad benyttes, men som er hovedfokus for dem som ser sykehuset som en produksjonsbedrift. I industrien defineres produksjonen som en aktivitet som endrer det bedriften tar inn og bearbeider til det bedriften selger og tjener penger på.
I sykehus kommer pasienter inn med en sykdom som skal gjenkjennes og forbedres.
STØTTEVERKTØY. Disse to aspektene er ulike med tanke på hvilke ledere og verktøy som best støtter virksomheten.  Prosessteoretisk tenker transaksjonslederne i verdikjeder der én hendelse følger en annen, der produksjonsorienterte tenker i verksted og nettverksmodeller med større grad av interaksjoner før sluttproduktet nåes.
Transaksjonslederne kan hente sin virkelighetsbeskrivelse og dermed sine støtteverktøy fra fra bank og forsikringsbransjen. Produksjonsorienterte har i sykehus svært lite IT-støtte og har ingen tradisjon for å se fellestrekk mellom sykehus og andre bransjer. Transaksjonsorienterte ser kvalitet i bakspeilet og er fornøyd med analyser som er bygget på flere års innsamlede fakta (kvalitetsregistre), mens produksjonsorienterte trenger systemer som representerer kvaliteten i øyeblikket, mens pasienten er i prosessen.
DUALISMEN. Todelingen gjenspeiler seg også i organiseringen: De transaksjonsorienterte tillegger faglig kompetanse i produksjonsspørsmål liten vekt, de produksjonsorienterte interesserer seg mindre for bedriftens bunnlinje. Sykehus får jo inntekter stort sett uavhengig av kvalitet, og salg.
Skal vi heve kvaliteten, tids og kostnadseffektiviteten i norske sykehus, må dualismen i sykehuset erkjennes - og føre til likeverdig behandling av både transaksjonsdelen og produksjonsdelen når det gjelder støtteverktøy (IKT) og kvalitetsmålinger.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 21/2012

Powered by Labrador CMS