«Finn deg en annen fastlege!»

Hva slags leger er det som mottar penger for en liste som plikter dem til å ta seg av pasientene?

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Dag Coucheron, psykiater
PASIENTEN ER 78 år gammel og fastlegen hadde ikke klart å innstille Maravan-dosen slik at hun kunne defibrilleres. Hennes mann (85) lurte på om hun i stedet for å ta ujevne doser i flere av ukedagene, kunne dele Maravan-tablettene slik at hun kunne få ¾ tablett daglig.
- Sorry, sa legen, tablettene lar seg ikke dele i fire. De smuldrer.
TRAVEL LEGE. Mannen prøvde likevel. Det gikk fint. Men det var blitt torsdag kveld. Fredag var fastlegen på sykehjemmet og kunne ikke forstyrres.
Lørdag og søndag hadde han fri. Å få tak i ham mandag på telefontid, hadde pasienten forsøkt - det var håpløst.
Mannen tok mot til seg og ringte hjem til legen klokken 20.30 for å spørre om hans kone kunne få samme dose hver dag - for kanskje å oppnå et jevnere blodspeil.
FREKK ELLER REDD? Fastlegen ble rasende: Hva i all verden mente mannen med å ringe ham privat? Visste han ikke at det er noe som heter telefontid - eller respektere at også en lege har krav på fritid? Slik uhørt frekkhet skulle den travle legen ha seg frabedt: Finn en annen fastlege!
Så ble røret lagt på - og mannen fikk aldri vite om doseringen kunne endres slik at kona kunne defibrilleres. Hun hadde ventet på dette i flere uker og blitt mer og mer engstelig for å få et støt inn i hjertet. Noen hadde dødd av det, hadde hun hørt.
KAN VI HA DET SLIK? Nå kunne man tro at dette er en pasient som stadig plager fastlegen med utidig mas. Men dette var første gang hun ringte utenfor telefontid.
Hvilket system har vi laget oss? Hva slags leger er det som mottar tusener av kroner for å ha pasienter på en liste som forplikter dem til å ta seg av sine pasienter?
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 18/2011

Powered by Labrador CMS