Oppsøker legevakt fremfor fastlegen

Mer enn én av fire konsultasjoner ved legevakt gjelder små plager som burde vært tatt hånd om av pasienten selv eller hos fastlegen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Som observatør ved 210 konsultasjoner ved seks ulike legevakter i Hordaland fant lege Lina Kristin Welle-Nilsen at 28 prosent av konsultasjonene gjaldt mindre og alminnelige helseplager - som blant annet hoste, sår hals, øvre luftveisinfeksjon og vondt i øret.
Disse konsultasjonene sto for 18 prosent av legens totale pasienttid.
- Det er et stort potensial for at pasientene i større grad kan ta hånd om alminnelige plager selv, eller oppsøke fastlegen -ikke legevakten - når de trenger det, sier Lina Kristin Welle-Nilsen. Hun er førsteforfatter av studien som nylig ble publisert i Scandinavian Journal of Primary Health Care.
Observasjonene ble gjort i november og desember 2008.
Manglende tilgjengelighet?
Welle-Nilsen synes det er for mange som oppsøker legevakten unødig: - En studie fra Storbritannia i 2008 viste at 18 prosent av tiden til allmennlegene gikk med til alminnelige plager. Man skulle kanskje forvente at andelen var lavere ved legevakt, men i vår studie var den på samme nivå, påpeker Welle-Nilsen.
Hun har ikke sett på hvorfor pasientene ikke gikk til fastlegen i stedet.
- Jeg har ikke registrert dette systematisk i studien, men flere av pasienten hevdet at de ikke hadde fått akuttime hos fastlegen sin. Tilgjengelighet hos fastlegen er jo en forutsetning for å ta vekk belastningen på legevakten, sier Welle-Nilsen.
En del av pasientene var barn. De som hyppigst besøkte legevakten, var voksne i alderen 20-40 år, flest kvinner. Ved tre av de seks legevaktene måtte pasientene ringe før de kom. Det var likevel ingen forskjell på andelen alminnelige plager på drop-in-legevakt og de andre.
Ikke et stort problem
Avdelingsoverlege for alminnelig legevakt ved Oslo kommunale legevakt, Anne Katrine Nore, synes ikke andelen pasienter med bagatellmessige plager er et stort problem.
- Det er vel kjent fra legevakter overalt.  Den faglige utfordringen på legevakt består i å skille ut de alvorlig syke i havet av banale plager. Vårt bilde er nok mer storbypreget, men det vil alltid være noen pasienter som bruker legevakt i stedet for å gå til fastlegen. Jeg bruker ikke tid på å ergre meg over det, og synes heller ikke at disse pasientene legger altfor stort beslag på legenes tid, kommenterer Nore.
Skremmes av media
Hun viser til at det ikke er så rart at særlig yngre, og foreldre med syke barn, blir bekymret når de er syke.
- Mediene bidrar også til å skremme folk. Det er heller ikke så lett å være ung og bo alene - og føle seg trygg på at man ikke trenger å oppsøke lege. Avdøde Peter F. Hjort har sagt at etterspørselen etter helsetjenester er lik tilbudet pluss ti prosent. Dette tror jeg er ganske dekkende også for legevakt, bemerker Nore.


Varierende fastlegetilgjengelighet

- Ingen tar kontakt med legevakten for moro skyld, sier Gisle Roksund. Lederen i Norsk forening for allmennmedisin mener tilgjengeligheten for øyeblikkelig hjelp-tilstander på det enkelte fastlegekontor nok varierer fortsatt.
- Jeg synes ikke at 18 prosent av legens pasienttid på legevakt brukt på slike tilstander, er noe skremmende stort tall. Vi må huske på at legevakt skal være et lavterskeltilbud for akutte situasjoner, sier Gisle Roksund, fastlege i Skien og leder i Norsk forening for allmennmedisin.
Mediene skremmer
- Det vil alltid være en del personer som finner det mest hensiktsmessig å ta kontakt etter arbeidstid. Mange blir også skremt av mediene til å ta veldig tidlig kontakt med helsetjenesten for det som av leger og sykepleiere oppfattes å være bagateller. Men ingen tar kontakt med legevakta for moro skyld, sier Roksund.
Han legger til at det er viktig at legevaktsentralene gir gode råd på telefon og henviser til fastlegen der det er fornuftig.
Utvidet åpningstid
Roksund mener at flest mulig av slike tilstander bør tas hånd om av fastlegen enten via telefonrådgiving eller konsultasjoner. Da blir behandlingen best.
- Tilgjengelighet for øyeblikkelig hjelp-tilstander på det enkelte fastlegekontor varierer nok fortsatt. Vi mener at en del større fastlegekontorer på sikt bør utvide åpningstidene utover ettermiddag og kveld. Men dette er et dilemma fordi kontinuiteten på dagtid da vil bli mindre. En slik ordning vil også kreve flere fastleger, kommenterer Roksund.
Dagens Medisin 1/2011

Powered by Labrador CMS