– Ikke akseptabelt

– Det er selvsagt ikke akseptabelt hvis pasientene ikke blir informert om ordningen eller direkte advart mot å bruke den, sier helseminister Bent Høie.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Foto: Øyvind Bosnes Engen

– Fritt behandlingsvalg er en viktig pasientrettighet. Det er derfor selvsagt ikke akseptabelt hvis pasientene ikke blir informert om ordningen eller direkte advart mot å bruke den. I pasientenes helsetjeneste er det pasientens rett til behandling som er viktigst, ikke hvem som utfører behandlingen, skriver helseminister Bent Høie i en e-post til Dagens Medisin.

Les også: Sykehusene motarbeider fritt behandlingsvalg, ifølge privatklinikk

– A-medi opplever at det er lite kunnskap om ordningen både hos pasienter og leger. Vil helsemyndighetene foreta seg noe for å bedre dette?

– Ordningen er fortsatt under ett år gammel og det tar tid før informasjon sprer seg blant pasienter, fastleger og i sykehus. Det er samtidig viktig at informasjonen er tilgjengelig og forståelig. For eksempel skal helsenorge.no gi tilstrekkelig informasjon til at pasienten skal kunne velge et annet behandlingssted. Det er nyttig med tilbakemeldinger fra aktører som A-medi om hvordan informasjonen oppfattes, og vi tar med oss deres innspill i videreutviklingen av ordningen, sier Høie.

 – Mer fornøyd i det offentlige
Han mener det kan være flere årsaker til at ordningen hittil er så lite brukt. 

– Det kan også være et tegn på at pasientene er mer fornøyde med tilbudet de får i det offentlige, og speiler at ventetider og fristbrudd er kraftig redusert. Det viktigste for meg er at pasientene kommer raskt til behandling eller utredning, uavhengig av om det er hos offentlige eller private. Det offentlige og private må samarbeide godt for å få det til. Dette er noe vi følger opp i eierstyringen av sykehusene.

HSØ: FBV brukes aktivt

På spørsmål om hvordan Helse Sør-Øst RHF sørger for at sykehusene følger opp ordningen, opplyser RHF-et at de i fjor lanserte et standard innkallingsbrev til pasienter, der informasjon om fritt behandlingssted inngår.

– Vi kjenner ikke til at pasienter blir advart mot å bruke ordningen, eller at henvisningene ikke blir videresendt som ønsket, opplyser kommunikasjonsdirektør Gunn Kristin Sande i Helse Sør-Øst RHF.

På spørsmål om det er godt nok at så få pasienter blir henvist videre til tross for lange ventetider, viser RHF-et til at tallet på ventende utvikler seg positivt.

– Ved utgangen av andre tertial 2016 venter 28.000 færre pasienter på helsehjelp enn for ett år siden. Informasjonstjenesten Fritt behandlingsvalg er brukt aktivt i dette arbeidet gjennom å finne andre sykehus eller private aktører med kortere ventetider og bedre kapasitet, sier Sande.   

Powered by Labrador CMS