Altfor stor avstand

IKT-utviklingen i helsetjenesten må styres sterkere. Det innebærer også større lydhørhet for kliniske behov, kontinuerlig dialog med brukerne og reell medbestemmelse og medvirkning i beslutninger.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kjartan Olafsson, leder av Legeforeningens IT-utvalg
AT RESULTATENE fra Legeforeningens EPJ-undersøkelse blant leger i spesialisthelsetjenesten vekker oppsikt og debatt er både bra og nødvendig.
Men når Nard Schreurs i IKT-Norge gratulerer Legeforeningen med å ha fått øynene opp for den digitale helseutviklingen, er det grunn til å undres hvem det er som egentlig har sovet i timen.
INGEN OVERRASKELSE. At legene etterlyser bedre IKT-verktøy i sin hverdag burde ikke overraske. De ønsker ikke å hindres av dårlig brukervennlighet og funksjonalitet som setter rapporteringsbehov foran pasientbehandling. De ønsker løsninger som støtter dem bedre i pasientbehandlingen.
En tydelig tilbakemelding fra selve undersøkelsen er at verktøyene kan bli mye bedre. Klinikernes behov og meninger er ikke godt nok ivaretatt. Det går ut over pasientene når plunder og heft hemmer god og effektiv behandling.
STOR AVSTAND. Legeforeningen arbeider for å gjøre brukerstemmen tydeligere. Våre to siste årlige IKT-seminar har vært viet krav til EPJ-funksjonalitet og jobben med å etablere et eget IT-nettverk for leger.
For tiden ser det ut til å være en altfor stor avstand mellom klinikere på den ene siden og besluttere/bestillere, utviklere, leverandører i spesialisthelsetjenesten på den andre. Dette er et ansvar for nasjonal og regional helseledelse.
BEDRE STYRING. Vi ønsker en sterkere styring av IKT-utviklingen. Styring betyr ikke bare en sterkere og bedre koordinert gjennomføring av tiltak, men også større lydhørhet for kliniske behov, kontinuerlig dialog med brukerne og reell medbestemmelse og medvirkning i beslutninger.
IKT-verktøy, inkludert EPJ, skal støtte helsevesenets kjerneoppgaver med diagnostikk, behandling og oppfølging av pasienter. Vårt råd for å styrke dette faglige samspillet er å lytte til de som er aller nærmest pasientbehandlingen. Å sikre at alle får anledning til å bidra, vil komme hele helsetjenesten til gode.

Powered by Labrador CMS