Viagra mister potensen

Potenslegemidlet Cialis kaprer markedsandeler og er i ferd med å vippe Viagra av tronen.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Cialis (tadalafil) produseres av Eli Lilly AS og har nå en markedsandel på 43,5 prosent i Norge – 0,6 prosent bak Viagra (sildenafil).
Dermed er Eli Lilly AS i ferd med å ta igjen Pfizer, som siden de lanserte Viagra har vært markedsledende på potenslegemidler.

Forbi i 27 land
Cialis har nå passert Viagra i 27 land. Nå er dette snart et faktum i Norge også, mener Eli Lilly.

Viagra er en av legemiddelindustriens sterkeste merkevarer, og kom på markedet i 1998.

I 2003 kom Cialis og Bayer Healthcares Levitra (vardenafil) på markedet med egenskaper som er litt forskjellige fra Viagra.

Kan være variasjon
Kommunikasjonssjef Hans Petter Strifeldt i Pfizer antyder at de tapte markedsandelene kun handler om variasjon i markedet: – Vi ser en økning i totalmarkedet der Viagra har en mindre andel enn vanlig. Det er vanskelig å si hva dette skyldes, sier Strifeldt til Dagens Medisin.

– Vi har imidlertid bare sett dette den siste måneden, så det kan også hende det bare dreier seg om en liten variasjon, håper han.

Mindre tidspress
Cialis har lengre virketid enn de to andre legemidlene, og gir mindre tidspress.

Til tross for dette har altså Viagra beholdt sin overlegne posisjon i det norske markedet – frem til nå.

Powered by Labrador CMS