Ta vare på apotekene – ta vare på helsetjenesten
Hver dag bidrar apotekene til riktig legemiddelbruk, forebygging og rask helsehjelp der folk bor. Dermed avlaster de en presset helsetjeneste. Men uten tilstrekkelig fagkompetanse står denne delen av helsetilbudet i fare.
Når det nye Stortinget nå trer sammen, venter apotekbransjen spent på om regjeringen vil følge opp Apotekutvalgets utredning. Den gir et viktig grunnlag for å utvikle en politikk for fremtidens apotek, men foreløpig ser det ut til at utredningen har blitt liggende i skuffen.
Helseminister Jan Christian Vestre har vært tydelig på at han vil redusere ventetider og presset på helsetjenesten. Nettopp derfor bør han se til apotekene som en del av løsningen, og ikke la mulighetene bli liggende ubrukt.
Kompetanse sikrer kvalitet
Apotekene har et klart samfunnsoppdrag: De skal sikre befolkningen enkel og likeverdig tilgang til legemidler, og gi trygg veiledning om riktig bruk. Derfor forventer kundene at man møter kvalifisert helsepersonell når de går inn på et apotek; en farmasøyt eller en apotektekniker.
Apotekavansen har ikke vært økt siden 2018.
Men slik er det ikke alltid. For å holde kostnadene nede, ansettes i dag stadig flere ufaglærte i apotekene. Apotekloven stiller krav til at det skal være en farmasøyt til stede i åpningstiden, uten at det stilles tilsvarende krav til apotekteknikere. Derfor har antallet apotekteknikere falt de siste årene. Dette er en uheldig utvikling for apotekenes faglige kvalitet.
Apotekteknikerne – fagfolk i front
En apotektekniker er autorisert helsepersonell som jobber tett på kundene i apoteket. De møter mennesker i alle livssituasjoner og bidrar til trygg legemiddelbruk. De klargjør resepter, leverer ut legemidler og veileder om riktig bruk. De håndterer også praktiske oppgaver som bestilling og varehåndtering. Sammen med farmasøytene legger de til rette for at apotekene kan tilby viktige helsetjenester, som vaksinasjon, inhalasjonsveiledning og medisinstartsamtaler.
Direktoratet for medisinske produkter (DMP) har uttrykt bekymring for kvaliteten i apotekene. Derfor er det bekymringsfullt at apotekteknikerne blir færre. Nå utvikles det en videreutdanning på fagskolenivå som skal styrke apotekteknikernes faglige rolle ytterligere, slik at apotekteknikere i enda større grad kan støtte og avlaste farmasøytene. Dette et viktig tiltak for å styrke apotekenes samlede fagkompetanse og kapasitet og gir muligheter for å trekke apotekteknikeren inn i flere oppgaver og tjenester.
Feil legemiddelbruk koster
Feil bruk av legemidler er et betydelig helseproblem i Norge. Det gir dårligere helse for den enkelte, og anslås å koste samfunnet rundt 5 milliarder kroner i året. Apotekene spiller en nøkkelrolle i å forebygge dette, forutsatt at de bemannes med autorisert helsepersonell som har den nødvendige kompetansen til å gi god veiledning om riktig bruk.
For å sikre at apotekene kan ta denne nøkkelrollen, og utføre sitt samfunnsoppdrag på en god måte, vil ett enkelt og effektivt grep være å stille krav om at ansatte med kundekontakt skal være autorisert helsepersonell. Dette er også i tråd med anbefalingene fra DMP, som mener det bør stilles faglige krav til bemanningen i apotekene.
Mot en vinn-vinn-løsning
Apotekenes handlingsrom for å øke inntekter og redusere kostnader er imidlertid begrenset. Omsetningen av legemidler er strengt regulert, og apotekets maksimale avanse fra legemiddelsalg er fastsatt av helsemyndighetene. Apotekavansen har ikke vært økt siden 2018. Samtidig har kostnadene økt betydelig. Dette er en årsak til at bruken av ufaglærte har økt for å holde kostnader nede.
DMP har vurdert at en økning i apotekavansen kan være nødvendig. Dersom en økning i apotekavansen kombineres med et krav til autorisert helsepersonell i kundekontakt, kan dette bli en vinn-vinn-løsning. Dette vil gi apotekene en helt annen mulighet til å ivareta og sikre kvalitet i sitt samfunnsoppdrag.
En mulighet for politisk lederskap
Apotekene er en viktig del av helsetjenesten. For å kunne fortsette å bidra til riktig legemiddelbruk og avlaste helsetjenesten, må de ha fagkompetanse og rammevilkår som gjør det mulig å levere faglig kvalitet. Vi oppfordrer derfor helseministeren og Stortinget til å se verdien av å styrke apotekene gjennom å:
- Stille krav om autorisert helsepersonell i kundekontakt.
- Øke apotekavansen for å sikre faglig sterke og bærekraftige apotek.
Slik kan vi sammen sikre at landets overs 1000 apotek og 8 000 ansatte fortsatt kan gi trygg veiledning og helsehjelp til hele befolkningen der de bor. Det er en enkel og effektiv måte å styrke både apotekene og beredskapen i helsetjenesten på.
Ingen oppgitte interessekonflikter




