Sa nei til Zyban-fremstøt
GlaxoSmithKlines (GSK) lyst til å få Zyban ut til folket, strandet i dag, på Verdens røykfrie dag. Saken gikk helt til Helsedepartementet.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Samme dag som helseminister Dagfinn Høybråten kunngjorde at regjeringen har bestemt at nikotinholdig røykeavvenningspreparater skal kunne selges i dagligvareforretninger, kunngjorde Helsedepartementet at GSK ikke får tillatelse til å selge et annet røykeavvenningspreparat - Zyban - til sterkt rabatterte priser.
Ikke innvilget
Saken havnet dagen i forveien i Helsedepartementet etter at GSKs advokater ba om ny vurdering. GSK ønsket at departementet skulle gi oppsettende virkning av Legemiddelverkets beslutning om at kampanjen er ulovlig markedsføring. GSK ønsket dermed at departementet ikke skulle sette avslaget i verk før den selv hadde behandlet klagen. Presisering
- Oppsettende virkning kan kun gis på vedtak. Vi anser ikke Legemiddelverkets avgjørelse som et vedtak, men en presisering av lovverket. Derfor kan vi følgelig ikke innvilge oppsettende virkning, sier avdelingsdirektør Kai Finsnes i Helsedepartementet til Dagens Medisin. - Ulovlig markedsføring
GSK innkalte sist mandag til pressekonferanse i Oslo med budskap om at den ville dele ut legemidlet Zyban (bupropion) gratis til alle som kom med gyldig resept på et Apotek1 på Verdens røykfrie dag fredag 31. mai. Statens legemiddelverk konkluderte imidlertid med at GSK med sin kampanje drev ulovlig markedsføring og henviste til legemiddelforskriften. Kun reklame for reseptfritt
I legemiddelforskriften heter det: Med reklame for legemiddel regnes enhver form for skriftlig og muntlig omtale, bilde, samt utdeling av gratisprøver av legemidler i den hensikt å fremme salget eller bruken/anvendelsen. Reklame er kun tillatt for reseptfrie legemidler, og Zyban er reseptbelagt. GSK ga ikke opp, men ba om å få selge legemidlet med 90 prosent avslag. Legemiddelverket anså fortsatt saken som ulovlig reklame for et reseptpliktig legemiddel overfor allmennheten. Deretter ba GSK om oppsettende virkning, som beskrevet ovenfor. - Vi er skuffet
- Vi er uenig og beklager sterkt vedtaket, men retter oss etter det. Vi vil trekke kampanjen i håp om å komme tilbake ved en senere anledning med sterkt rabatterte priser på Zyban, sier markedsdirektør Victor Hoff. Markedsdirektøren er skuffet over at Legemiddelverket, etter å ha blitt orientert muntlig 7. mai og skriftlig 13. mai, ga et avslag først tre dager før kampanjen skulle iverksettes. - Har ikke lurt noen
Ved Legemiddelverket har man sett oppslag i mediene om at kunder i dag føler seg lurt - ettersom Legemiddelverket først skal ha godkjent GSK-kampanjen, for så å snu tvert om. - Legemiddelverket har aldri godkjent kampanjen. Er det noen som føler seg lurt, er det av GSK, som har forespeilet at det ville bli delt ut gratis Zyban, sier fungerende legemiddeldirektør Ivar Vollset. Artikkelen er justert 31.5.02 Opphav:
Saken havnet dagen i forveien i Helsedepartementet etter at GSKs advokater ba om ny vurdering. GSK ønsket at departementet skulle gi oppsettende virkning av Legemiddelverkets beslutning om at kampanjen er ulovlig markedsføring. GSK ønsket dermed at departementet ikke skulle sette avslaget i verk før den selv hadde behandlet klagen. Presisering
- Oppsettende virkning kan kun gis på vedtak. Vi anser ikke Legemiddelverkets avgjørelse som et vedtak, men en presisering av lovverket. Derfor kan vi følgelig ikke innvilge oppsettende virkning, sier avdelingsdirektør Kai Finsnes i Helsedepartementet til Dagens Medisin. - Ulovlig markedsføring
GSK innkalte sist mandag til pressekonferanse i Oslo med budskap om at den ville dele ut legemidlet Zyban (bupropion) gratis til alle som kom med gyldig resept på et Apotek1 på Verdens røykfrie dag fredag 31. mai. Statens legemiddelverk konkluderte imidlertid med at GSK med sin kampanje drev ulovlig markedsføring og henviste til legemiddelforskriften. Kun reklame for reseptfritt
I legemiddelforskriften heter det: Med reklame for legemiddel regnes enhver form for skriftlig og muntlig omtale, bilde, samt utdeling av gratisprøver av legemidler i den hensikt å fremme salget eller bruken/anvendelsen. Reklame er kun tillatt for reseptfrie legemidler, og Zyban er reseptbelagt. GSK ga ikke opp, men ba om å få selge legemidlet med 90 prosent avslag. Legemiddelverket anså fortsatt saken som ulovlig reklame for et reseptpliktig legemiddel overfor allmennheten. Deretter ba GSK om oppsettende virkning, som beskrevet ovenfor. - Vi er skuffet
- Vi er uenig og beklager sterkt vedtaket, men retter oss etter det. Vi vil trekke kampanjen i håp om å komme tilbake ved en senere anledning med sterkt rabatterte priser på Zyban, sier markedsdirektør Victor Hoff. Markedsdirektøren er skuffet over at Legemiddelverket, etter å ha blitt orientert muntlig 7. mai og skriftlig 13. mai, ga et avslag først tre dager før kampanjen skulle iverksettes. - Har ikke lurt noen
Ved Legemiddelverket har man sett oppslag i mediene om at kunder i dag føler seg lurt - ettersom Legemiddelverket først skal ha godkjent GSK-kampanjen, for så å snu tvert om. - Legemiddelverket har aldri godkjent kampanjen. Er det noen som føler seg lurt, er det av GSK, som har forespeilet at det ville bli delt ut gratis Zyban, sier fungerende legemiddeldirektør Ivar Vollset. Artikkelen er justert 31.5.02 Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Dagens Medisin på nett
Kristin A. Henriksen